Dyrere at være tørstig på SAS’ langruter

For at spare er SAS netop stoppet med at give passagerer på økonomiklasse gratis sodavand og juice på selskabets langruter udover til hovedmåltidet. Vand, kaffe og the er fortsat gratis under hele flyvningen, bekræfter pressechef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, til takeoff.dk

 

Som led i den nye politik fra hovedkontoret i Stockholm får rejsende på selskabets langruter på økonomiklasse fremover kun gratis drikkevarer, herunder vin og øl, under serveringen af hovedmåltidet.

Hvis passageren f.eks. vil have en sodavand uden for spisetid skal passagererne som led i selskabets nye praksis på langrutens økonomiklasse til lommerne. En sodavandsdåse med 35 cl. koster 20 kr. Værsgo’ at skylle…

 

”Det hele er led i produktopdatering på vores langruter, hvor produktet skal være mere ensrettet, hvad enten vi flyver til Asien eller USA. Noget af den tid, kabinepersonalet sparer, skal de fremover bruge til at være mere synlige for passagererne på business class og economy extra,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.

 

Hun siger, at rejsebureauerne sidste uge fik mail om ændringerne i servicekonceptet på SAS’ langruter, der trådte i kraft 1. oktober.

 

”Vi mener ikke, at en passager, der har købt billet til vores økonomiklasse på langruterne har krav på kompensation, selv om billetten er købt før vi fjernede de ekstra gratis drikkevarer. Her er der tale om en mindre ændring,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.

 

SAS’ pressechef i Danmark vil ikke oplyse, hvor meget selskaber sparer ved at fjerne gratis sodavand og juice – eller hvor meget SAS forventer at tjene på salg af disse til passagererne på langruternes økonomiklasse. Ligeledes er det hemmeligt, hvor mange passagerer, SAS har på sine langruter, siger Trine Kromann-Mikkelsen. ”Af konkurrencehensyn oplyser vi ikke noget specifikt om vores passagertal,” siger hun.

 

Sidste år oplyste SAS til takeoff.dk, at ca. seks procent af SAS’ passagerer flyver på selskabets langruter og står for ca. 20 % af flyselskabets omsætning. Ca. 75 pct. af SAS’ to mio. årlige passagerer på langruterne flyver til og fra København; 20 pct. bruger SAS’ langruter fra Stockholm, mens de sidste fem procent flyver fra Oslo, hvor SAS har en enkelt langrute til New York.

 

Apropos drikkevarer på SAS’ fly, så fortalte SAS under sammenkomst i Arlanda-lufthavnen sidste år, at der årligt på flyene drikkes 60.000 normale flasker rødvin, 40.000 flasker hvidvin og 8.000 flasker champagne. Hertil kommer miniflaskerne, der indeholder ¼ af en normal vinflaske. På årsplan bliver der hos SAS drukket 1,5 mio. miniflasker rødvin, 600.000 flasker hvidvin og 200.000 miniflasker champagne.

Skrevet af Henrik Baumgarten