De stigende priser på brændstof rammer flyselskaberne. SAS må regne med en ekstra regning på 400 millioner svenske kroner og endnu mere i fremtiden, hvis de nuværende priser holder.
I et halvt år er olieprisen steget med mere end en tredjedel. Også de øvrige flyselskaber bliver ramt, og det kan tvinge dem til at hæve billetpriserne, skriver finans.dk.
Men en forhøjelse af billetprisen imødegås af den skærpede konkurrence, så det kan resultere i at det kommer til at gå ud over flyselskabernes lønsomhed.
”Stigende oliepriser er dårligt nyt for flyselskaberne, og det kan komme til at gøre ondt. Der er nye fly på vej, og de ekstra sæder skaber et konkurrencepræget miljø, hvor det er svært at hæve billetpriserne”, siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank til finans.dk.
SAS regner med en merudgift på 400 millioner svenske kroner i det nuværende regnskabsår, hvis olieprisen bliver på nuværende niveau. Selskabet rammes med forsinkelse, da man har forsikret sig mod prisstigninger.
På 70% af brændstofleverancen i første halvdel af regnskabsåret, forklarer Björn Tibell, der er chef for SAS investor relations.
Ifølge Jacob Pedersen kan en oliepris på nuværende niveau længere frem i tiden give en årlig ekstra udgift for SAS på en milliard svenske kroner.
”Ekstra omkostninger kan påvirke lønsomheden. Det kan vi imødegå ved at sænke andre omkostninger ved effektiviseringer og besparelser. Muligheden for at hæve billetpriserne afhænger af vores produkt og konkurrencen”, tilføjer Björn Tibell.
Ekstra udgifter til brændstof rammer umiddelbart hurtigere og hårdere hos lavprisselskaberne, som prissikrer mindre. Hos SAS udgør brændstof 17% af de samlede omkostninger, mens andelen hos Norwegian er 24%.
En liter flybrændstof koster i øjeblikket ca. 3,10 kr. på spotmarkedet. Det er dobbelt så meget som for knap to år siden, da markedet var i bund.
Relaterede artikler:
At prissikre forbrug af brændstof i SAS er som at spille…