Dyrere for udenlandske flyselskaber at flyve til Danmark

Fly-Rullebane.jpgFLYSELSKABER: Afgifts- og gebyrreform vil årligt spare dansk luftfart for mange mio. kr. I stedet kommer ”safety-afgift” på 6 kr. pr. passager, som også udenlandske flyselskaber skal betale. Ændringen vil f.eks. gøre det 20 mio. kr. dyrere for Norwegian i Danmark.

En samlet dansk luftfartsbranche står bag stor afgifts- og gebyrreform på luftfartsområdet, som Trafikstyrelsen nu gennemfører.

Med ændringerne afskaffes de nuværende afgifter og årsgebyrer, og der indføres et safety-bidrag på 6 kr. pr. afrejsende flypassagerer. Samtidig gennemføres en gebyrreform, der for de resterende gebyrer medfører større sammenhæng mellem Trafikstyrelsens sagsbehandling, og det gebyr, som opkræves for opgaven. Det oplyser Trafikstyrelsen.

Ændringerne betyder, at danske flyselskaber, lufthavne, flyejere, flyveelever og flyskoler mv. får nedsat deres nuværende betaling til Trafikstyrelsen.

Samtidig kommer udenlandske luftfartsselskaber til at bidrage til de tilsynsydelser, også de nyder godt af.

For de store danske flyselskaber drejer det sig om anseelige millionbeløb i besparelser. For nu er det ikke længere kun danske flyselskaber, der betaler for Trafikstyrelsens tilsyn. Nu skal de udenlandske selskaber også betale for dem.

Løsningen er funderet i ændring af Luftfartsloven, anbefalet af et enigt luftfartsudvalg.

Norwegian var sidste år største udenlandske flyselskab i Danmark med over 3,2 mio. passagerer alene fra Københavns Lufthavn – den nye afgift vil dermed gøre selskabets betjening af Danmark mindst 20 mio. kr. dyrere, hvis selskabet fastholder samme passagertal i år.

Nyheden om fordyrelsen for de udenlandske flyselskaber kommer få dage før København torsdag til lørdag i denne uge har 1.200 repræsentanter for flyselskaber og lufthavne i Bella Center til IATA Worldwide Airport Slot Conference.

Transportminister Henrik Dam Kristensen siger om ændringen: ”Det er en rimelig fordeling at betale de samme penge for den samme ydelse. Med afgifts- og gebyrreformen er det, hvad kunderne opnår.”

Stabschef Anne Heckscher Niebuhr fra Trafikstyrelsen tilføjer:

”Ved at effektivisere og omstrukturere sparer vi ca. 15 mio. kr. om året på luftfartsområdet og de penge ryger tilbage til de danske brugere. Det er meget tilfredsstillende at kunne hjælpe en branche under pres.”