Færøsk rederi var tæt på konkurs

”Pengemangel, dyr og ineffektiv drift og et kompliceret produkt, som var svært at sælge” var sidste efterår ”få dage” fra at tvinge Smyril Line i betalingsstandsning.



Det sagde rederiets nye bestyrelsesformand, Klaus Kjærulff, i går på dets første pressemøde i nyere tid. Her blev Smyrils nye ledelse også præsenteret – med bl.a. Peter Holm som adm. direktør og Jakup Sverri Kass som salgs- og marketingsdirektør.



Smyril sejler fast mellem Danmark, Færøerne og Island.



Smyril Line har de seneste måneder gennemført en omfattende omstrukturering som gør, sagde rederiets repræsentanter på pressemødet i København, at fremtidende tegner lysere. Bl.a. er der kommet flere penge til rederiet, bl.a. fra den færøske regering, som nu ejer 23 % af Smyril Line.



Rederiet, hvis hovedattraktion er det gode skib Norröna, vil synliggøre sig mere overfor det danske publikum – ikke mindst i Jylland. ”Mange danskere kender ikke til Smyril Line og vores rute fra Danmark til Færøerne og Island,” lød det på pressemødet.



Smyril Lines ændrede sejlplan betyder, at selskaber har droppet sine anløb af Bergen og Shetlands Øerne.



Ni måneder om året sejles der nu hver uge fra Esbjerg til Torshavn og derfra til Island.



I sommermånederne – juni til august – afgår skibet to gange om ugen fra Hanstholm til Færøerne og Island.



Ændringerne hos Smyril har betydet, at rederiet nu har overskud. Norröna har bl.a. 308 kahytter, restauranter, natklub, fitnesscenter, sauna, svømmebassin, biograf samt toldfri butik. Som led i omstruktureringen blev 1/3 af skibets besætning opsagt, hvilket kostede 35 jobbet.



Norröna havde sidste år 60.000 passagerer, 30 % fra Færøerne, 26 % var tyskere, mens 20 % var danske.



Smyril Line har i øvrigt dansk salgskontor i Hanstholm med Solvej Boltz som markedschef.







HB


Skrevet af