Fredagsklummen: Lavprisselskabets lyksaligheder

Af Ejvind Olesen



FAGFORENINGERNE i SAS, eller i hvert fald luftfartsfunktionærernes formand Nicolas Fischer, opfordrer nu SAS til at stifte et lavprisselskab. Eller eventuelt at købe et. Som en konsekvens af, at business trafikken falder, og Core SAS satser alt for meget på forretningstrafikken, som giver den bedste indtjening – hvis der ellers var nok af den.



Jeg ved udmærket godt, hvad SAS lederne bag kulisserne siger til det. For det første, at man selvfølgelig er nødt til at holde sig til den strategi, som netop er startet med Core SAS. Det betyder en knivskarp tilpasning af produktion og salg. Uden svinkeærinder.



Uden for referat vil de sikkert også fortælle mig, at Nicolas altid har et positivt sind og er fyldt med gode forslag, men bagefter har det med at knytte betingelser til dem, som gør det umuligt at gennemføre. Den gode vilje, men ikke nødvendige besparelser.



SAS har kørt zigzag løb længe nok og er i dag Skandinaviens største lavprisselskab, hvad solgte billigbilletter angår. Problemet er bare, at der sælges for mange af dem til for lave priser. Vel at mærke med det udgiftsniveau SAS har for at få et fly i luften.



Skulle SAS på et eller andet tidspunkt forsøge med lavprisselskab endnu engang, skal det være et helt nyt selskab baseret på lønninger, der er på niveau med Norwegian og Sterling, for slet ikke at sige Ryanair. Hvis det kunne lade sig gøre, er ideen måske meget god. Selv om jeg ser private interesser i protest allerede, hvis et delvist statsejet selskab vil ud og konkurrere i det felt.



UANSET HVEM der vil tale med hvem. Uanset hvem der skriver breve til hvem. Da kører løbet, og ledelse og bestyrelse vil 11. august gennemtrumfe besparelser, som jeg i parentes bemærket ikke tror, betyder flytning af nogen form for trafik fra København til Stockholm. Eller for den sags skyld polsk eller anden fremmed arbejdskraft ind på SAS-flyene.



Om der så skal være en straffeekspedition – uden de store besparelser ved at give svenskerne lidt flere opgaver på bekostning af danske, er nok muligt. Men alle vil til enhver tid benægte, at det sker som en straffeekspedition.



Noget andet er, at der snart er brug for lidt mere optimisme i SAS-planerne. Fælles sorg fælles trøst, og græde og nedskære sammen med alle de andre med IATA som bannerfører, skaber ingen fremtid. Der skulle gerne blive lidt af “salamipølsen” tilbage efter finanskrisen.



Synes du SAS bør satse på lavprismarkedet og oprette et lavprisselskab? Stem i quick poll.

Skrevet af