Vi håber flyselskaber genvinder fornuften

Flyselskaberne sælger årligt for ca. 10 milliarder kr. i Danmark – men gider samlet ikke betale ca. én million kr. (0,001 %) årligt til et Flyankenævn. Kun SAS ville betale, om end den beslutning kom sent.



Dermed røg klagesager fra denne måned ud af Rejse-Ankenævnet, som tog navneforandring til Pakkerejseankenævnet – fremover skal danskere nærmest kigge i vejviseren for at få flyklager behandlet.



Trods mange forsøg på at få flyselskaberne til at tage deres ansvar for håndtering af egne klagesager, gav Danmarks Rejsebureau Forening og Forbrugerrådet fortabt i marts.



”Bortset fra SAS, som efter mange overvejelser på falderebet ville deltage i finansieringen af et Flyrejseankenævn, ville ingen andre flyselskaber, danske eller udenlandske, være med,” skriver DRF’s nyhedsbrev.



Herefter er klager over flyrejser (“flight only”) henvist til Forbrugerklagenævnet, som har cirka to års behandlingstid. Rejse-Ankenævnet har under det halve.



”Det er en beklagelig udvikling, vi håber flyselskaberne får fornuften tilbage og opretter det klagenævn, forbrugerne rettelig kan forvente sig af en branche, som ikke undlader at kalde sig både “kundeorienteret” og “serviceminded,” hedder det fra DRF.

Skrevet af