Manglende bagagekvittering giver ingen erstatning

Manden rejste mellem London og København. Han havde



forsikring hos Europæiske Rejseforsikring og suppleret med ‘bagagegaranti’.



Ved ankomsten til København var en af hans to tasker væk. Han meldte den bortkomne hos SAS-bagageservice. Men da han ikke kunne fremvise bagage-‘tag’ – den lille seddel, man får ved check-in af bagagen – for den bortkomne taske, kunne SAS ikke angive, hvilken taske, det var forsvundet. Derfor ville forsikringsselskabet ikke erstatte taskens indhold.



Forbrugeren klagede til ankenævnet for forsikring, som afviste sagen, fordi klageren ikke har bevis for, at tasken er bortkommet under rejsen.



”Det er op til forbrugeren at bevise, at tasken er mistet. Det er vigtigt, at man kan gemmer sin bagage ‘tag’. Ellers får man svært ved at bevise, at kufferten er væk – og at den rent faktisk har været med flyet,” siger Anne Dehn Jeppesen, jurist i Forbrugerrådet.


Skrevet af