Vi vil bevare langruterne

“Vi vil gøre alt for at bevare så mange langruter som muligt. Ellers bliver vi jo bare et regionalt flyselskab, som der er så mange af. På den anden side skal det også være økonomisk forsvarligt. Derfor har vi hejst nogle advarselssignaler.”



Sådan siger vicepræsident John Dueholm i SAS (foto) til Take Off efter ugens avisartikler, hvor flyselskabets præsident Mats Jansson oplyste, at halvdelen af 1. kvartals underskud på næsten en milliard svenske kroner skyldtes langruterne.



“Vi er fra september nede på ni langrutefly, og jeg håber bestemt ikke, vi skal længere ned. Tværtimod er mit håb, at det vil gå den anden vej, fordi langruter er et signal til verden om, at vi er et flyselskab, man globalt skal regne med. Og en positiv ting for vore stamkunder i Skandinavien, som sværger til direkte ruter. Vi tror dog ikke på fremgang her før i 2011. Skulle det blive før, ville det bare glæde mig.”



SAS har ingen planer om i overskuelig fremtid at udskifte sin moderne flåde af langdistancefly Airbus A 330 og A 340 med andre flytyper som for eksempel Boeing 787, der kommer næste år.



Fra september er to Airbus A 340 taget ud af drift.

Skrevet af