Fredagsklummen: DFDS skal på rette kurs



Af Ejvind Olesen



FOR NOGEN tid siden skrev jeg i en optimistisk klumme her på siden: “Kom så med det krydstogtskib DFDS. ” Det mener jeg fortsat, men jeg er ikke blind for, at vi nu er ude i den med “rettidig omhu”. Bestemt ikke spændende, men efter mange erhvervslederes mening nødvendig. Læs: Vi skal først have sorte tal på bundlinjen!



Vi kender den fra SAS. Vi skal først have overskud, og penge sparet op, før vi kan investere i nye fly. Det er også det (u)fornuftige danske unge har gjort i flere år og kun set, at ønskehuset blev dyrere og dyrere. For til sidst at måtte opgive det helt.



Bestyrelsesformænd i lange rækker vil mene, at man da skal tænke på aktionærerne, inden man sætter penge på spil for alvor i et forsøg på at følge med tiden. Det er den defensive linje. Der er dog heldigvis også mange eksempler på, at en offensiv indsats har givet pote.



Og DFDS har stribevis af udfordringer. Et underskud de første fire måneder på ruten mellem København og Oslo på 40,6 mio. kr. er ikke et godt tegn, selv lavsæson taget i betragtning. Det er heller ikke godt nede mellem Amsterdam og Newcastle med et minus på 65 mio. kr. Det kan være svært at se, hvordan man vender udviklingen



DET ER SÅ let at være klog, når man står udenfor. Hvis det var mig, ville jeg starte med at give kabinerne en ordentlig omgang på to udmærkede skibe mellem København og Oslo.



Ny tæpper, nye senge, moderne badeværelser, fladskærme, kvikke farver, moderne kunst og meget mere. Prisen? Spørg mig ikke! Det er derfor, det er så let at være klog udefra.



Derefter ville jeg sætte prisen på svipture op med mindst en plovmand. Vil man ikke give 900 kr. for en retursejlads i to døgn, kan det hele være lige meget. Modsat ville jeg sætte priserne om bord ned, især på taxfree-varer. For at sælge mere og tjene mere. Smuk teori? Måske!



Tror du DFDS beholder passagerskibene? Svar i quick poll.

Skrevet af