Der forhandles under højtryk mellem SAS Danmarks-ledelse og kabinepersonalet i disse dage. Forhåbentlig undgår selskabet endnu engang en imagenedbrydende konflikt, der tvinger flyene til at blive på jorden.
Men helt udelukke kan man ikke, at forhandlingerne bryder sammen, fordi den retorik, personalegruppernes tillidsfolk bruger, muligvis vinder genklang hos deres medlemmer, men ofte er langt fra den økonomiske og strategiske virkelighed som SAS dagligt lever med.
Når Mats Jansson tiltræder som koncernchef til januar, har man samtidig fået en handlekraftig efterfølger, der ikke viger tilbage for svigtende vilje til omstilling blandt de ansatte.
SAS har de seneste år fået forstærket konkurrence og flybranchen er for alvor blevet internationaliseret.
Det har også betydet, at de ansatte i SAS ikke længere kan gøre hævd på arbejdsvilkår, der er væsentligt bedre end kollegernes i andre selskaber.
Helt enkelt skal SAS omkostninger fortsat bringes ned til et konkurrencedygtigt niveau. Den opgave tog Jørgen Lindegaard meget håndfast på. Og den skal Matts Jansson, der i svensk presse betegnes som en ”hård hund” i spareanliggender, givet fortsætte i samme spor.
Når Finnair helt alvorligt tilbyder at købe ejerandele, som de skandinaviske regeringer måtte få lyst til at sælge, burde det samtidig for de ansatte være et signal om, at SAS ikke længere befinder sig på et niveau og de andre selskaber på et andet.
SAS er blevet en almindelig spiller på et globalt marked. Vel en ikke helt almindelig virksomhed, men en stor, veldreven, kompetent en af slagssen med rødder tilbage til rejsebranchens barndom.
SAS har i Lindegaards tid langt fra stået stille.
Men selv om SAS har rykket sig, har andre flyttet sig mere.
Og omstillingsprocessen vil fortsætte de kommende år. Mats Jansson ser ikke ud til at være typen, der vil læne sig op ad trygheden ved statslige ejerskaber. Han vil drive forretning, skabe omsætning og indtjening. Her bliver undervejs også gennemført reduktioner af omkostningerne.
Målet er at bevare SAS intakt som en konkurrencedygtig virksomhed.
Det burde kunne blive en fælles dagsorden for ledelse og ansatte til at indfri den målsætning.
Tagget med: SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

