Fredagsklummen – Guldruten mellem København og Stockholm kan ikke bære tre selskaber

Af Ejvind Olesen



“Sterlings erhvervsoffensiv kan udløse priskrig,” skriver Børsen i dag.



Undskyld mig: Hvilken priskrig?



Er det måske ikke en sådan, vi har haft lige siden Flynordic gik ind på ruten for tre år siden?

Og er det måske en sådan med de alternative afgange fra Malmø (københavnerne skal ikke langt) og til Stockholm, hvor priskrigen har raset i flere år og trukket blodige økonomiske spor for de aktive selskaber på ruten. Til gengæld glæder svenske og danske forbrugere sig.

Og fra sidst i marts begynder Flynordic endda at flyve mellem Malmø og Stockholm.



Den tid er da heldigvis forbi, da SAS kunne tage op mod 5.000 kr. for en returbillet for en times flyvning. Netop de høje priser fik for første gang en ægte udfordrer på banen, nemlig et samarbejde mellem Maersk Air og Finnair, sidstnævnte ejer som bekendt Flynordic, og har efter al sandsynlighed indtil nu sat penge til i det nye forsøg.



DET VAR SÅ godt, det Maersk Air og Finnair forsøgte. Fast gate i Københavns Lufthavn, otte daglige afgange i hver retning, særskilt terminal i Arlanda, præcise fly, fin service, champagne på business class, masser af god service.



Det gik bare ikke, tabet var flere hundrede millioner. Finnair ville ud af samarbejdet, og Maersk Air slog sig sammen med SAS i et samarbejde, der førte til den meget omtalte kartelsag.



Der var en ganske grund til, at man aldrig fik fat i erhvervsfolk i tilstrækkelig grad. Maersk Air havde sit eget rabatsystem med en frirejse for hver tiende tur, og Finnair havde sit eget system i et alliancesamarbejde. Det battede ikke noget mod Eurobonus hos SAS.

Folk sad gerne og ventede i SAS-terminalen i Arlanda på et SAS-fly, mens der var alt for god plads på en hurtig afgang med Maersk Air eller Finnair fra den anden terminal.



Sådan kunne det gå igen, men nu er priserne helt anderledes i bund, også hos SAS, og der får passagererne fortsat EuroBonus. Og der er rigtig mange afgange.

Sterling flyver to gange i hver retning i dag i et samarbejde med Flynordic, men ikke på samme måde som Maersk Air og Finnar, der blandede både blod og penge ved denne lejlighed.



FAKTISK RASLER Nordic allerede med sablerne, og advarer Sterling om at komme for godt i gang. SAS har over 20 afgange daglig på gudlruten København-Stockholm, Sterling skal op på mindst en halv snes, før det truer SAS for alvor på lige netop denne rute.



Og både Sterling og Flynordic har krav om overskud i år. Især for Flynordic er spørgsmålet, hvor længe de finske ejer, er parate til at tabe penge på ruten. De er jo ikke fra Island! Selv om Icelandairs moderselskab og en anden islandsk investor ejer foreløbig ca. 30% af Finnair…



Det ville undre mig om der ved næste årsskifte er tre større selskaber på denne rute.

Hvad mener du? Stem i quick poll.

Skrevet af