easyJets svar på tiltale

’Lavprisselskaber lukker oftere ned end andre flyselskaber’

Når Transavia ikke defineres som et lavprisselskab, er det et spørgsmål om ejerskab, og hvem der tager beslutningerne. easyJet er et uafhængigt flyselskab med en stærk lavpris DNA. Transavia er et brand ejet af Air France/KLM, hvilket betyder, at alle beslutninger tages af moderselskabet i Paris. Det er at sammenligne med Skodas forhold til Volkswagen Group – et brand, men ikke et selvstændigt selskab, der beslutter sin egen strategi.

Det er korrekt, at easyJet nedlagde to ruter for fire år siden. Den primære årsag til dette var den indførte danske passagerafgift, der senere blev afskaffet pga. dens negative effekt på turismen. Hvis man ser på situationen i dag, vokser easyJet med succes i København, mens SAS og andre traditionelle flyselskaber nedlægger ruter og kører med underskud. 

 

’Lavprisselskaber ignorerer EU-lovgivning’

Det hævdes i debatten, at EU-lovgivningen berettiger en passager, hvis afgang er aflyst, til at flyve med og få kompenseret førstkommende afgang på den pågældende rute uanset operatør. Dette er ikke korrekt! Det er ikke det, lovgivningen foreskriver, og det er i øvrigt heller ikke sådan, loven generelt bliver tolket i resten af Europa.

SAS’ gennemsnitspriser er taget fra SAS’ egen årsrapport, så det er information, der kommer fra selskabet selv. Pointen omkring interkontinentale ruter er valid, og i forhold til hvad SAS i gennemsnit tager for deres short haul-flyvninger er det et spørgsmål, det kunne være interessant at stille SAS. Men man kan også som helt almindelig forbruger besøge begge selskabers hjemmeside og sammenligne priser på tilsvarende ruter. Her vil man se, at easyJet så ganske afgjort er konkurrencedygtig i forhold til SAS. 

 

’En flyrejse er altid dyrere, end den ser ud til’

easyJet kan igen bekræfte, at alle obligatoriske afgifter er inkluderet i første skridt af bookingprocessen. Speedy boarding og bagage er ikke inkluderet i den første pris, da disse er frivillige services. Pointen er, at samtlige obligatoriske elementer er inkluderet i vores markedsføring og i første skridt af bookingprocessen – sådan har det været længe. I mellemtiden har flere af vores konkurrenter opfundet diverse ’service fees’ og ’brændstofafgifter’.

 

OBS! Du kan skrive din kommentar til denne debat her på siden men du kan også klikke på nedenstående link for se tidligere artikel og "scrolle" ned og læse de kommentarer, der afstedkom denne reaktion fra easyJet:

https://standby.dk/news/19980

 

Skrevet af Flemming Juul