Ringe service spolerer ferien

Det, der skulle have været en dejlig ferie i Sydens sol, endte med at blive så skuffende, at den danske sommer ligefrem ville være at foretrække.

Udlandsrejsen ender som en stor skuffelse for 26% af danskerne, viser en rundspørge til medlemmerne af Ekstra Bladets læserpanel, nationen!.

Det er især forsinkelser, ventetid, dårlige hoteller og ubehøvlet personale, der ødelægger danskernes ferie, men også trist mad gør livet surt for feriedanskeren..

Ekstra Bladets læsere mener, at Tyrkiet og Bulgarien er de lande, hvor ferien oftest ender som et flop, mens Spanien lander på en tredjeplads over de mest skuffende rejsemål.

Hos DRF, Danmarks Rejsebureau Forening, synes man, tallene er skræmmende:
”Det er elendigt, at så mange er skuffede over deres rejser. Mange sammensætter selv deres rejser, og der kan jeg forestille mig, det ofte går galt, men for de rejser, hvor vores medlemmer er involveret, synes jeg, det er rigtig ærgerligt. Det skal vi simpelt hen gøre bedre”, siger adm. direktør Lars Thykier.

”Rejse-Ankenævnet får omkring 360 henvendelser årligt, og 20-25% omhandler hotelstandarden, så det kommer ikke så meget bag på mig, at mange er utilfredse. Af samme grund har vi fokus på, at beskrivelser i katalogerne stemmer med virkeligheden”, siger han.

”Målet er nul klager, men det er svært at nå helt derned, for der vil altid være misforståelser at kæmpe med, men helt oplagte sager som kompetente guider og hotelstandarder skal selvfølgelig være i orden”.

Hos RiD, Rejsearrangører i Danmark mener man ikke, problemet er så stort:
”Vores egne tal viser, at kun 0,3% sender en skriftlig klage. Mange problemer bliver løst på destinationen og ender aldrig som en sag, men det er klart, du altid kan finde 1.000 sager, hvor folk er utilfredse, når vi sender over en million danskere på ferie hvert år”, siger RiD-formand Jan Vendelbo.

Skrevet af