Ingen afklaring om Scandlines og Femern i dag

Når den tyske forbundskansler Angela Merkels i dag møder sin danske kollega Anders Fogh Rasmussen er dagsordenen lang og tung, fordi Tyskland fra nytår overtager formandskabet i EU fra Finland.

Alligevel ventes det, at de to regeringschefer vil berøre mulighederne for den fremtidige forbindelse over Østersøen mellem de to lande. Både salget af Scandlines er i spil og planerne om bro over Femern bælt lurer også.



Mens det første er en ren forretningsmæssig vurdering, som de to regeringer dog skal være enige om, er den faste forbindelse en langt mere besværlig beslutning. Senest har EU presset på og Slesvig-Holstens landdag, der skal lægge jord og asfalt til landanlæg på den tyske side har givet sin opbakning. Dog med dissens fra SSW, De dansksindedes parti, der har to medlemmer i Landdagen.

Partiet som har 60.000 vælgere vil have delstatens resurser brugt til at udbygge infrastrukturen i den vestlige del – ved den dansk-tyske landegrænse.



Men heller ikke politikkerne i delstaten Mecklenburg-Vorpommern er alt for vilde med projektet. De er bange for udviklingen i det østligste Tyskland, hvis aksen Øresundsregionen-Berlin suger de tyske kræfter til sig. Nogle frygter det vil kunne gå udover Rostock og Stralsund.



I forvejen er delstaten med hovedstad i Schwerin et af de aller svageste økonomiske områder i Forbundsrepublikken

Generelt går skepsisen i Tyskland på finansieringsmodellen, som vi kender fra både Øresund og Storebælt med brugerbetaling til at afvikle en langsigtet offentlig finansiering. Brugerbetaling på trafikanlæg kendes ikke i Tyskland.



Merkel selv er pikant nok valgt i Vorpommern! Der er næppe tvivl om at emnet drøftes om ikke andet så i forbindelse med de mere sociale arrangementer som aftenens middag. Men afklaring kommer næppe nu.



Den officielle melding om salget af Scandlines ventes fortsat i januar. Der er ikke sat dato på afklaring Femern-forbindelsens skæbne.

Skrevet af