Fredagskommentaren: Julegave fra transportminister

Af Ejvind Olesen



HVILKEN FREMTID, hvilket jubelbudskab. At få fra sin minister. Ingen far kunne ønske sig noget bedre til sin søn eller datter i konfirmationstalen. Der venter en gylden fremtid, du kan blive dobbelt så rig som jeg nogensinde er blevet. Vi har ryddet alle dine vanskeligheder af vejen. Skulle der alligevel opstå nogen, er vi parate til at bane vej for dig. Måske er der nogen onde sjæle, som ikke vil dig det godt, men så står vi sammen i hele Skandinavien og i hele EU for at hjælpe.



Sådan nogenlunde er konklusionen af den redegørelse om “Dansk luftfart 2015”, som transportminister Flemming Hansen i denne uge udsendte om en verden af gode og store muligheder. En redegørelsen, som skal til debat i Folketinget i december – og så har julen holdt sit indtog. Det er i hvert fald uendelig svært at blive uenig, hvis man tror og håber på en fremtid for luftfarts- og rejsebranchen.



Kun arge modstandere, som venstrefløjen i Folketinget, kan gå til angreb på en rosenrød fremtid og fremhæve miljø og forurening til at begrænse i stedet for udvide flytrafikken til og fra danske lufthavne. Men, også de får et trøstende ord med på vejen.



Det lyder sådan: “Da luftfart er en grænseoverskridende transportform, er det også naturligt med en international håndtering af forskellige typer af miljøspørgsmål, herunder i særdeleshed CO 2-emissioner og luftfartens øvrige klimapåvirkninger. Det er vigtigt at eventuelle beslutninger om begrænsning af udledning af drivhusgasser sker på se bred international basis som muligt. Samtidig er det vigtigt at sikre, at hensynene i forhold til miljø, konkurrenceevne og beskæftigelse balanceres.”



SAS KUNNE IKKE have sagt det bedre…



Og en tilfældig sætning som: “Danskerne vil i de kommende år få øget behov for at rejse. Danske virksomheder bliver stadig mere afhængige af samarbejde og samhandel med virksomheder i udlandet.



Og stadig flere danskere vil ønske at komme ud og opleve andre himmelstrøg.” Hvem siger så, at det er svært at se lyset.



“FRA DANSKE lufthavne kan der i dag flyves til 120 destinationer. Men det kan gå bedre og dårlige i de næste 10 år,” fastslår en COWI-rapport. Det er en virkelig spådom. Er det ikke en ko så er det en vejrmølle.



Lad os derfor holde os til den positive. “I scenariet med international rækkevidde er der et stort antal både europæiske og interkontinentale forbindelser.

Samlet set kan der flyves direkte til mellem 160 og 180 forskellige destinationer, og det er sandsynligt, at der vil komme endnu flere direkte forbindelser fra København til Los Angeles, San Francisco, Miami og Hong Kong. Samlet set kan der flyves til mellem 130 og 160 destinationer.”



Der er dog en advarsel om flere direkte ruter for SAS ud af Arlanda og Oslo samt Schiphol Lufthavn i Amsterdams forsøg på at trække passagerer fra især Norge og Vestdanmark til knudepunktet i Holland (og altså udenom København).



Det sidste turde være en advarsel. Nu har Schiphol udvidet sine destinationer til 224 med 104 interkontinentale direkte ruter og betjener 84 forskellige flyselskaber.



Mod slutningen læser vi i rapporten: “Regeringen ønsker at skabe de bedst mulige rammevilkår for en dynamisk og innovativ luftfartsbranche, som har fokus på miljømæssige løsninger i luftfarten, som reducerer energiforbrug og miljøbelastning.”



Hvem kan dog være uenig i det? Glædelig jul i dansk luftfart, bedre julegave en ministerens redegørelse kunne ingen ønske.










Skrevet af