Profil satser stærkt på USA

Profil Rejser håber på et stærkt comeback for rejser til Nordamerika næste år. Landets største uafhængige turoperatør udbyder næste år 20.000 rejser til USA og andre 5.000 til Canada samt De tidl. dansk vestindiske Øer.



”Efter 11. september gik salget af rejser til USA nærmest i stå. I år har vi solgt ca. 35% færre rejser end i år 2000. Til næste år håber vi på samme niveau som i 2000,” sagde direktør Jahn Schapiro fra Profil Rejser, da turoperatøren forleden præsenterede sit netop udsendte 84-sider store Nordamerika-katalog.



”Terror-faktoren er svær at vurdere. Det så ud til at Thailand skulle have en nedtur efter rejsevejledningen fra det danske udenrigsministerium, men det er i dag ikke til at få et flysæde til Thailand – kommer der krig i Irak vil det også få en effekt, men ingen kan sige hvor stor, den bliver,” sagde Jahn Schapiro.



NEW YORK, FLORIDA OG CALIFORNIEN TRÆKKER LÆSSET




Et argument hos Profil Rejser for atter at rejse til USA er at turoperatøren kan tilbyde priser ca. 20% under sidste år. ”Leverandører blandt flyselskaber, hoteller, biludlejere osv. er sultne, det giver gode priser til forbrugerne – samtidig er dollaren faldet,” sagde Schapiro.




Profil Rejser udlejer bl.a. Hertz-biler, og kan fra den nye sæson også tilbyde Hertz’ ”Prestige Collection” med dyre biler. Og Hertz har som eneste udbyder sit Never Lost-system, hvor computeren i bilen giver kørselsanvisninger.




Profil Rejsers flotte nye USA-katalog indeholder flere bykort og klimatabeller end det forrige. Kataloget har også nyheder som Alaska, golf på Hawaii og – for fx. ”skabs-cowboys” – ophold med fuldpension på ranches i enten Texas eller North Dakota (der grænser til Canada).




På Profils hjemmeside kan det nye program downloades og der kan ses flere billeder end de flotte, der blev plads til i kataloget, og læses mere om de mange tilbud, fx. forslag til kør-selv ruter.



”New York, Florida og Californien står for langt over halvdelen af vores produktion til USA,” siger Jahn Schapiro.




Nordamerika-rejser udgør ca. 20% af Profil Rejser samlede rejseudbud. Europa er størst med over halvdelen af de ca. 100.000 udbudte rejser. Profil Rejsers produkter sælges af ca. 500 danske rejsebureauer, fra Profils syv egne butikker sælges skønsmæssigt en tredjedel af den samlede produktion.



Take Off har i øvrigt atter stort tema om Nordamerika i vort februar-udgave.




Og Profil Rejser har også netop udsendt nye kataloger for Grønland og Island.

Skrevet af