SAS kan tjene millioner på tørstige passagerer

Hvis hver af SAS’ 1,2 mio. årlige passagerer på langruternes økonomiklasser køber blot én alkoholisk drink, svarer det til en indtægt for SAS på 36 mio. kr.

Fra de 36 mio. kr. skal selvfølgelig trækkes SAS’ udgifter til indkøb af drikkevarer.

Det var tirsdag aften ikke muligt for Take Off at få et bud på, hvor mange alkoholiske genstande, SAS’ passagerer på langruternes økonomiklasse årligt skyller ned.



På SAS’ langruter vil der fortsat være gratis alkohol til passagererne på business class og den mellemste klasse, economy flex (også kalder business class light).

Og økonomiklasse-passagerer på langruterne bydes på en gratis alkoholisk drink til hovedmåltidet – dog ikke champagne, en miniflaske champagne vil koste 60 kr.

Der vil også efter 1. oktober være gratis mad på SAS’ langruter – også på økonomiklasse.



SAS har siden efteråret 2004 opkrævet betaling for såvel mad som alle drikkevarer på turistklasse på sine europæiske ruter.



I øvrigt kan der spares penge ved køb af alkoholiske drikke ombord på SAS – selskabet har nemlig en enhedspris på 30 kr., hvad enten det er danske, svenske eller norske kroner. Så det kan betale sig at afregne i svenske kroner; en svensk krone kostede tirsdag 80 danske øre, oplyser Nationalbankens hjemmeside.



Modsat nogle af sine primære konkurrenter har SAS et generelt glimrende produkt på sine langruter, også på økonomiklasse er der nemlig egen tv-skærm i stolesædet foran passageren med bl.a. 12 videokanaler med fx film.



Samtidig har SAS også mulighed for at passagererne på alle klasser på langruterne kan bruge deres medbragte laptops til at surfe på nettet under flyvningen.



HB

Skrevet af