Effektivisering af Cimber

Selv om flyselskabet har haft en markant vækst i passagertallet, er indtjeningen faldet, og det betyder opstramning af effektiviteten. Adm. direktør Jacob Krogsgaard siger til borsen.dk, at man hverken forventer mindre konkurrence eller højere efterspørgsel, så det er effektiviteten, der skal bedre selskabets resultat.

Det betyder trimning af rutenettet, hvor urentable ruter er nedlagt, som for eksempel en rute til Polen og en til Gatwick.De har ikke vist sig lønsomme på kort sigt, og derfor er de lukket i stedet for at lade selskabet vente på lønsomheden.

Cimber Sterling skal ikke ansætte mange nye og sparer derfor på uddannelse og har ligesom SAS aftalt en lønnedgang med personalet. For Cimbers vedkommende er der tale om en reduktion af personaleomkostningerne med 10%. Det er altså ikke kun på lønnen, besparelsen falder, men også på pension og antallet af betalte fridage.

Serveringen på indenrigsruterne er ramt af besparelser og hertil kommer betaling for sædereservation, bagagegebyrer og salg ombord. Det vil øge omsætningen uden at forøge omkostningerne.

Der, hvor der er stigende efterspørgsel øget Cimber Sterling frekvensen, og det betyder for eksempel flere afgange på indenrigsruterne til Aalborg, Karup, Billund og Bornholm.

Opgraderingen til større fly på ruterne til Oslo, London og Paris har vist sig for voldsom i forhold til efterspørgslen, så her genindsætter man nogle af selskabets mindre flytyper.

Skrevet af Flemming Juul