Traditionen tro har det tyske turistråd i år taget temperaturen på de mest populære attraktioner i landet, og resultatet er, at der er blevet byttet om på sidste års første- og andenplads.
Så gik den ikke længere. Det var meldingen, som Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sidste år måtte overbringe til Miniatur Wunderland i Hamborg, da det tyske turistråd var klar med den seneste udgave af dets undersøgelse af de 100 mest populære rejsemål i Tyskland.
Det er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor turistrådet i nu 12 år har bedt personer fra andre lande om at vurdere hvilke attraktioner og oplevelser, som de synes bedst om på tværs af Tyskland.
Før 2023-udgaven af undersøgelsen havde Miniatur Wunderland haft førstepladsen i de seneste syv år, men siden har attraktionen måtte nøjes med andenpladsen, da deltagerne i stedet udpegede forlystelsesparken Europa-Park, som landets mest anbefalelsesværdige oplevelse.
Omfatter forskellige typer af attraktioner
Nu har Deutsche Zentrale für Tourismus præsenteret resultatet af dette års undersøgelse, der bygger på svar fra flere end 25.000 brugere fra over 20 forskellige lande, og det er en god nyhed for Miniatur Wunderland Hamburg, lyder det.
Turistattraktionen i den tidligere hansestad er nemlig atter tilbage på førstepladsen, da den har byttet plads med Europa-Park, der må tage til takke med en andenplads i år. Som nummer tre finder man forlystelsesparken Phantasialand, der dermed fastholder samme placering som sidste år.
Dernæst følger racerbanen Nürburgring, byen Rothenburg ob der Tauber, hovedstaden Berlin, museet Deutschlandmuseum Berlin og barokoperahuset Margravial Opera House, der derudover også er optaget på UNESCOs verdensarvsliste.
På listens to sidste pladser finder man Therme Erding, som er det største termiske bad i verden, samt middelalderslottet Eltz Castle, der ligger i bakkerne over floden Mosel nær byen Wierschem.
Tager temperaturen på popularitet
Ifølge administrerende direktør Petra Hedorfer fra Deutsche Zentrale für Tourismus bidrager den årlige undersøgelse blandt andet til, at landets turismeaktører får et fingerpeg om, hvorvidt deres markedsføring fungerer efter hensigten.
”I mere end 10 år har Top-100-ranglisten givet de tyske turistdestinationer og attraktioner et øjebliksbillede af deres internationale popularitet og omtale på nettet.”
”Samtidig får vores partnere inden for tysk turisme en bekræftelse på deres succesfulde internationale markedsføring. Den høje deltagelse i undersøgelsen er også et udtryk for, at Destination Germanys varemærke er stærkt i forhold til den internationale konkurrence.”
Relaterede artikler:
Kører via Danmark: Forlænger togrute i Tyskland