London. (Foto: VisitEngland | PR)

Efterlyser flere penge til turistråds markedsføring

Ifølge en ny beregning foretaget af en brancheorganisation har det konsekvenser, at VisitBritain ikke kan investere lige så meget i markedsføring som konkurrenterne.

Hvis man sammenligner med andre populære turistlande, er der for lidt penge i krigskassen hos VisitBritain, der er Storbritanniens pendant til VisitDenmark. Det mener brancheorganisationen Tourism Alliance i hvert fald.

Derfor opfordrer organisationen nu landets politikere til at skrue op for finansieringen. Håbet er, at det vil betyde, VisitBritain får bedre muligheder for konkurrere med organisationer i andre lande således, at udenlandske turister vil vælge at rejse til Storbritannien.

Bør afsætte flere midler til genopretning
Tourism Alliance har foretaget en beregning, som – ifølge organisationen – viser, at VisitBritain bør tilføres yderligere 14 millioner pund (122 millioner kroner). Dermed når den samlede finansiering fra regeringen op på 69 millioner pund om året, hvilket svarer til 600 millioner kroner.

Der bør desuden særskilt afsættes yderligere 15 millioner pund (130 millioner kroner), som skal benyttes til aktiviteter, der har at gøre med genopretningen efter COVID-19-pandemien og at få hjulpet erhvervet på fode igen.

Ifølge brancheorganisationen har man i Storbritannien øremærket 1,6 millioner pund (14 millioner kroner) årligt til dette område, mens gennemsnittet på flere af de destinationer, som man både konkurrerer og sammenligner sig med, er 126 millioner pund (1,1 milliarder kroner).

Tjener mindre per udenlandsk turist
At VisitBritain har færre midler at gøre med har blandt andet konsekvenser for organisationens muligheder for at markedsføre Storbritannien som destination over for turister i andre lande via reklamer og andre former for marketingsaktiviteter.

Det har bragt landet bagud i forhold til konkurrenter såsom Frankrig, Tyskland, Italien og Spanien, lyder det fra Tourism Alliance.

I beregningen er brancheorganisationen kommet frem til, at Storbritannien i gennemsnit tjener 391 pund (3.400 kroner) på en turist fra udlandet, mens det beløb i andre lande er 689 pund (6.000 kroner). Det skriver Travel Weekly.

Kalder turisme en livsnerve
Udover øget finansiering påpeger Tourism Alliance blandt andet at bedre muligheder for tax free-shopping, at gøre det nemmere for børn i EU-landene at rejse og at sænke momsbetalingerne for aktører i og omkring turismeerhvervet er værktøjer, der kan være til gavn for branchen.

“Turisme er livsnerven i mange lokalsamfund. Det spiller en nøglerolle i at lokale butikker, restauranter og attraktioner kan eksistere, og det gælder lige så vel i byerne som på landet,” siger Tom Jenkins, der er formand for brancheorganisationen.


Relaterede artikler:

Storbritannien lokker med hemmelige haver

Danske rejsearrangører er miniputter i Storbritannien

Kilroy Group åbner rejsebureauer i Storbritannien