En flypark der vil noget

jet-time-atr-fly-SASLUFTFART: Nordic Aviation Capital har nu over 150 fly ude i verden, og selv om man lige nu satser på ATR-typen, er der også andre og større i parken. Men de helt store fly lader selskabet andre om at satse penge og fremtid på. Regionale fly vil der altid være brug for, mener Martin Møller.

Det kan meget vel være, at nogle større ruteselskaber kommer i problemer, fordi de har satset for voldsomt på de store moderne jet, hvor de køber ind i bundter. Det gælder ikke mindst flyselskaber fra Mellemøsten.

Til gengæld ser behovet for regionalfly, vel at mærke fly med den nyere og brændstofbesparende teknologi, ud til at være en sikker havn.

Mange spurgte ved julefrokosten i fredags om, hvordan flyparken egentlig er sammensat i Nordic Aviation Capital. Til daglig ser flyene ikke meget til hinanden. De er leaset ud til alverdens flyselskaber, men de tilhører NAC.

Sådan var beholdningen lige efter sommerferien i år: 8 DASH 8 Q400, 24 ATR 72-200, 36 ATR 72-500/600, 18 DASH 8 200/300, 15 ATR 42, 19 ATR 42-500, 12 Bombardier CRJ 900/1000, 8 Boeing 737, 6 SAAB 2000, 4 Bombardier CRJ 200 og 4 Airbus A320.  – I alt 154 fly

De nye ATR fly er på vej, og det er den type JetTime og SAS nu bruger på flere og flere ruter. Malet i SAS egne farver. Men ejeren er fortsat Martin Møllers firma.

”Vi stopper ikke her, ” siger han optimistisk.