En tredjedel bestiller hotel på den gammeldags måde

Panelet ved OTA-debatten, fra venstre Sandra Plesner Weinert, Henrik Strand og Katia Østergaard – bag dem står formand for Danske Rejsejournalister og ordstyrer, Anne-Vibeke Isaksen.

Panelet ved OTA-debatten, fra venstre Sandra Plesner Weinert, Henrik Strand og Katia Østergaard – bag dem står formand for Danske Rejsejournalister og ordstyrer, Anne-Vibeke Isaksen.

HOTELLER: Hotelbookingmaskiner er ikke til at komme uden om. Af de 44 mio. bookinger sidste år af overnatninger på danske hoteller kom 22 pct. fra bookingmaskiner. De var i går til hed debat på velbesøgt møde i København.

Danske Rejsejournalister stod bag arrangementet på Hotel Babette Guldsmeden – Google takkede nej til at sidde i panelet, mens det danske kontor for Hotels.com, ejet af Expedia fra USA, ikke svarede på indbydelsen. Derimod var landechef for amerikanske Booking.com i Danmark, Henrik Strand, ikke bange for at stille op.

”22 pct. af hotelbookingerne i Danmark kom sidste år via bookingmaskiner,” oplyste Horestas adm. direktør, Katia K. Østergaard, en af de tre paneldeltagere sammen med Henrik Strand fra Booking.com og ejer af Guldsmeden Hotels, Sandra Plesner Weinert, en hård kritiker af bookingmaskinerne. Den eneste, Guldsmeden Hotels, samarbejder med, er Booking.com, der kun har frivillige medlemmer.

Katia Østergaard oplyste, at halvdelen af de danske hotelbookinger kommer via hotellernes egne hjemmeside, mens 31 pct. sker ved ”gammeldags-telefonopringninger.” Resten er bl.a. via rejsebureauernes bookingsystemer. Bookingmaskiner kaldes også Online Travel Agency.

”Vi er uenige med OTA’erne om, hvad en rimelig kommission er, om deres vilkår i kontrakter og vildledende markedsføring, hvor de f.eks. skriver, at der er udsolgt på et hotel – selv om det har ledige værelser,” sagde Katia Østergaard.

Henrik Strand fra Booking.com, der har 14 ansatte på sit ”support-kontor” i Danmark, medgav, at OTA’erne er en ”gigantisk branche med mange hundrede søgemaskiner.”

Han understregede, hvad han i går sagde på standby.dk, at der ér stor forskel på OTA’erne og deres forretningsmodeller og at han kun talte for Booking.com

”Flyselskaber er forskellige – det samme er OTA’er, jeg kan kun tale for Booking.com; vi har i årevis fastholdt samme kommission på ca. 15 pct. for hvert hotelværelse booket gennem os. Booking.com styrer ikke prissætningen – det gør det enkelte hotel. Vi forlanger kun samme priser, som hotellerne sælger for via deres hjemmeside,” sagde Henrik Strand.

”Booking.com betaler årligt milliarder til Google for at få vores visninger placeret så højt som muligt – vi er en af Googles største kunder. Booking.com’s hjemmesider, der findes på 42 sprog, har i snit hver måned 70 mio. besøgende, og der sælges hver dag en mio. hotelværelser via vores hjemmesider.”

Et område, hvor Sandra Plesner Weinert var utilfreds med Booking.com var om dets ”affiliates” (samarbejdspartnere/underleverandører).

”Da jeg indgik kontrakt med Booking.com blev jeg ikke spurgt, om jeg ville samarbejde med dem, som jeg har et kæmpe problem med,” sagde hun.

Henrik Strand medgav, at der var uhensigtsmæssige affililates, ”men nogle få dårlige skal ikke ødelægge den samarbejdsmulighed for de øvrige.”

Sandra Weinert var også utilfreds med, at Booking.com omsætter for milliarder i Danmark – uden at betale skat.

Henrik Strand henviste til, at Booking.com som andre multinationale firmaer bruger eksisterende skatteregler og i deres tilfælde overfører overskud til Holland. De ansatte i Danmark betaler skat i Danmark.

Problematikken om vildledende markedsføring hos OTA’erne blev også bragt op. På nogle OTA-hjemmesider får hotelkunder at vide, at Hotel X ikke har flere ledige værelser den pågældende dag – selv om det har ledige værelser.

Nogle hotelkæder har prøvet at undslippe OTA’er – i september 2012 indstillede Scandic samarbejdet med Expedia, som bl.a. ejer Hotels.com, som Scandic mente havde for grove forretningsmetoder. Ved ophøret af samarbejdet forsvandt alle Scandic-hoteller i bookingmaskinen. Så blev der søgt efter hotel i København på Hotels.com, kom ingen Scandic-hoteller.

Men året efter blev Scandic og Expedia enige om ny forretningsmodel – og Scandic vises igen hos Expedia.

Sidste år sagde Scandics koncernchef, Anders Ehrling

”Expedia kræver så høje provisioner og har så konkurrencebegrænsende vilkår, at det er umuligt at arbejde med dem.”

Men efter stridsøksen blev begravet, sagde Anders Ehrling: ”Expedia er svær at gøre forretning med, men nu har vi fundet løsning, begge parter er tilfredse med.”