Billund Lufthavn nåede op 3.375.363 passagerer i 2017. Det er en stigning på 9,2%, eller 283.350 flere passagerer end i 2016.
“Det er ottende år i træk, vi kan melde om stigning i passagertallet, og vi synes, det er en god tradition,” siger lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen. “Vi er naturligvis helt klar over, at træerne ikke vokser ind i himlen, og at vi ikke kan forvente så store vækstrater hvert år. Vi havde forventet en vækst, men ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at den ville blive så stor”.
Gennem de seneste år har det været udenrigsruterne, der har skabt væksten i Billund Lufthavn – og 2017 er ingen undtagelse. 2.349.048 passagerer benyttede udenrigsruterne. “Det jysk-fynske område er i god vækst. Naturligvis er der lokale forskelle, men generelt har vi oplevet en fremgang i økonomien i vores område,” siger Kjeld Zacho Jørgensen. “Virksomhederne oplever stigende efterspørgsel, hvilket kan ses både i deres rejseaktiviteter og i godsmængderne. Privatøkonomien er i bedring for mange, og det omsætter de til oplevelser i form af ferie og rejser.”
Med mere end 50 direkte forbindelser samt mere end 500 destinationer med ét flyskifte har Billund Lufthavn gennem de seneste år cementeret sin betydning som den jysk-fynske internationale lufthavn.
Indenrigstrafikken viser tilbagegang, hvilket overvejende skyldes ændringer i antallet af daglige afgange til og fra København. “Det er en tendens vi arbejder på at vende gennem samarbejde med SAS og Københavns Lufthavn. Vi ved, at antallet af afgange er vigtigt, ligesom en hurtig vej gennem lufthavnene har høj prioritet”.
Chartertrafikken oplevede et af sine bedre år i 2017. Med 901.108 rejsende er der en vækst på 2,4%, svarende til 21.160 passagerer. “Dårligt dansk sommervejr sætter sit aftryk på rejselysten. Mange charterafgange var 100% fyldte, og alt tyder på, at det vil fortsætte i 2018, da bureauerne melder om gode forsalg til den kommende sommer.”
“Her ved årsskiftet vil jeg gerne takke de mange rejsende for at vælge Billund Lufthavn. Vi bestræber os hver dag på at give alle en god, personlig og professionel service. Tak til flyselskaber og samarbejdspartnere for god dialog og flotte resultater. Tak til alle medarbejdere for en engageret og dedikeret indsats hver dag.”
Relaterede links:
Kontrakt på Billund Lufthavns multihus