Et stigende antal forretningsrejsende kombinerer hvis muligt erhvervsrejsedage med en eller flere leisuredage under rejsen. PR-foto via Flight Centre Corporate.

Erhvervsrejsebureau: Bleisure-trenden er stigende

Bleisure – kombinationen af forretningsrejser med fornøjelse – stiger i popularitet. 51 pct. danske erhvervsrejsende har i år taget længere bleisure-rejse end sidste år, oplyser erhvervsrejsebureau.

Danske forretningsrejsende vælger i højere grad at kombinere forretningsrejser med fornøjelse: bleisure. Det viser analyse fra Corporate Traveller og FCM Travel, et af de få erhvervsrejsebureauer på det danske og nordiske marked der udsender pressemeddelelser.

Af analysen fremgår det, at forretningsrejser på fire-fem dage foretaget af danskere er steget 51 procent sammenlignet med sidste år. Corporate Traveller og FCM Travel hører begge under rejsekoncernen Flight Centre Corporate.

En global analyse fra to af rejsekoncernen Flight Centre Corporates rejsebrands, Corporate Traveller og FCM Travel, viser at endagsture globalt set oplever en mindre vækst og nu er blevet overhalet af længere ophold.

Det samme gør sig også gældende i Danmark. Af tallene fremgår det at endagsture i perioden fra 1. april til den 30. september i år – sammenlignet med samme periode forrige år – er steget med 12 procent, mens rejser på fire til fem dage er steget med hele 51 procent, oplyses det. For svenske erhvervsrejsende var tallet 53 procent.

London trækker mest
Den mest populære rejsedestination i år for længere forretningsrejser på over fire dage fra Danmark var London, mens endagsrejser i forretningsregi hovedsageligt er gået til den svenske hovedstad, Stockholm. For de svenske erhvervsrejsende var New York det mest populære rejsemål på længere forretningsrejser – mens det på de korte rejser var København.

Bodil Månsson, administrerende direktør for FCM Travel Nordic, siger i pressemeddelelsen: ”Disse længere ophold, som kombinerer forretning og fornøjelse, er gavnlige for lokale økonomier. Forretningsrejsende typisk bruger dobbelt så meget pr. nat sammenlignet med almindelige ferierejsende. Med en forventet stigning på 10 procent i europæiske forretningsrejseudgifter i år ser vi en vækst på dette område der overgår de fleste regioner globalt.”

Også Flight Centre Corporate’s globale State of the Market rapport viser, at bleisure-trenden er i vækst. Af rapporten fremgår det, at over 75 pct af de adspurgte forretningsrejsende i gennemsnit havde tilføjet leisure-dage til deres forretningsrejser.

State of the Market-rapporten bygger på data fra juni i år. Målgruppen for undersøgelsen var kunder hos Corporate Traveller og FCM Travel, specifikt beslutningstagere, rejseansvarlige og rejsebookere. Alle Corporate Traveller- og FCM Travel-regioner var inkluderet. Der blev indsamlet en tilfældigt udtaget stikprøve på 562 svar.

FCM Travel, der betegner sig som et af verdens største forretningsrejsebureauer, er til stede i 95 lande verden over.

 

Relaterede artikler:

Her er de erhvervsrejsendes mest besøgte rejsemål

Erhvervsrejser: Mange rejser uden grøn målsætning

Amex-køb af CWT kan styrke mindre erhvervsrejsebureauer