Trods større fokus på bæredygtighed, viser kundeundersøgelse hos forretningsrejsebureauret FCM Travel, at en overvægt af mindre virksomheder ikke har en plan for emissionsreduktioner.
39 procent af FCM Travels små- og mellemstore erhvervsrejsekunder har ikke en plan for at reducere emissionsudledninger, mens 44 procent er usikre på, hvad deres virksomheds plan for at reducere emissionsudledninger er.
Men med teknologi og enkle ændringer, er det muligt at lave simple planer, som gør det nemmere for medarbejdere, oplyser FCM Travel i en pressemeddelelse.
I den siger Bodil Månsson, administrerende direktør hos FCM Travel i Norden: ”Der er i Europa en generel tendens til, at kunder er interesserede i bæredygtighedsrapporter, men at få aktivt ændrer deres for eksempel rejsepolitiker eller gør noget for at imødekomme dem.”
Der kan dog være mange fordele at hente, ved at have en emissionsplan – både for klimaet og for virksomhederne, oplyses det.
Fem trin
For at hjælpe virksomheder med deres bæredygtige målsætninger, har FCM Consulting listet fem trin, som kan være en hjælp; de bringes her i forkortet udgave:
Afstem mål: Start med at få en forståelse af virksomhedens ESG-mål med henblik på at danne et grundlag for, hvordan det bæredygtige ansvar skal inkorporeres i rejsepolitikker og virksomhedsbeslutninger.
Evaluer: Evaluer ESG-målene og integrer dem i virksomhedens rejseprogrammer, politikker, praksisser og blandt dens leverandører.
Segmenter: For at segmentere virksomhedens plan, skal alle de vigtigste områder i rejsepolitikken identificeres. Her anbefales det, at man kigger på rejse- og udgiftsdata for at få en ide om, hvor det største CO2-aftryk bliver produceret i rejseprogrammet.
Vurder hvorfor der rejses: Tag en vurdering af, hvorfor der i virksomheden er behov for at rejse og find balancen mellem nødvendige og ikke-nødvendige rejser. Et bæredygtigt rejseprogram betyder ikke nødvendigvis, at man skal rejse mindre eller dyrere. Det betyder, at man skal rejse smartere, og for eksempel optimere ved at kombinere møder og begivenheder på længere ture.
Få en handlingsplan: Når virksomheden har fastlagt hvilke mål der skal arbejdes hen mod, er det tid til at handle ved at reducere, ændre eller kompensere for udledningerne i rejsepolitikken. Dette kan gøres ved for eksempel at involvere leverandører og gøre brug af apps, der hjælper medarbejdere med at tænke på bæredygtighed under rejser, lyder det fra FCM Travel.
Relaterede artikler:
Her er Danmarks 20 største erhvervsrejsebureauer
BCD Travel: Kun få erhvervsrejsende prioriterer bæredygtighed