Estonian Air privatiseres

Estonian Air E170Estlands flyselskab ventes købt af Infortar Gruppen, der er kendt som hovedaktionær i færgerederiet Tallink. Hvis handelen falder på plads vil Infortar foretage betydelige investeringer i flyselskabet til foråret.

Det stilles flere betingelser i købstilbuddet. Blandt andet kræves det, at staten, som er hovedaktionær med 97,34% af aktierne, overtager flyselskabets gæld.

Den estiske regering har tilført flyselskabet over 24 millioner Euro, hvilket EU vurderer som ulovlig statsstøtte. Forslaget om opkøb af Estonian Air blev sendt til EU-kommissionen 31. oktober. Handelen skal også godkendes af regeringen i Estland, skriver boarding.no.

Infortar er hovedaktionær i Tallink, som har 18 skibe og beskæftiger omkring 7.000. Rederiets færger – Tallink og Silja Line – havde i 2013 over 9,1 millioner passagerer og indtægterne var 950 millioner Euro. Tallink driver desuden flere hoteller og taxiselskabet.

Estonian Air ble stiftet 1. desember 1991 kort efter, at Estland blev en selvstændig stat igen. Selskabet blev startet på resterne af Aeroflots afdeling i det baltiske land. De første år fløj man med gamle sovjetiske flytyper som Tupolev og Yakolev.

I 1996 blev Estonian Air delvis privatiseret da Maersk Air købte 49,9% af aktierne. De blev i 2003 solgt videre til SAS, som stadig har en aktiepost på 2,66%. Estonian Air har siden 1996 benyttet vestlige fly. Først Boeing 737-500 og Fokker 50 og siden Embraer 170 og Bombardier CRJ 900, samt Saab 340 på de regionale ruter. DAT flyver for Estonian Air med en ATR42 på ruten Tallinn – Bromma.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.