Et Melodi Grand Prix vi gerne havde undværet

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: De må glæde sig i DR. De har ”kun” brugt 131 mio. kr., og de har ikke været spor krævende! Siger statsrevisorerne altså. Til gengæld er de andre rene amatører, og sammenlagt har det kostet danske skatteydere 310 mio. kr.

Af Ejvind Olesen

Skal vi da ikke have store events i Danmark? Skal vi da ikke have et Melodi Grand prix, som Malmø kunne afvikle uden den store skandale. Og som Wien netop har gennemført i en kaloriefattig udgave i en bleg version fra musikkens by.

Jo, det mente jeg engang! Jeg var endda så naiv, at jeg voterede for, at Wonderful Copenhagen sagtens kunne klare det i samarbejde med Danmarks Radio. Og at det var det eneste rigtige frem for at lade Messecenter Herning stå for begivenheden.

Jeg var også så naiv at tro, at det på TV ville være en fin reklame for København. Det blev det heller ikke. I stedet for fik vi glimt fra de pågældende deltagerlande.

”Nu kommer Letland, her er en situation fra Riga”. Her havde Wien dog fået ændret i år, hvor det var billedglimt rundt fra Wien, vi så ved præsentation af et deltagerland.

Da det hele var overstået, var der næppe mange andre end deltagerne, som kunne huske København for noget som helst. Og siden har de igen og igen hørt om store budgetoverskridelser.

Hvis man ikke allerede vidste det, kan man nu se, at Statsrevisorerne bedømmer projektselskabet under Wonderful Copenhagen til at være en flok store amatører. Det må vi så tro på.

Men da parterne jo ikke har været til mundtlig afhøring, sidder der fortsat en nagende tvivl tilbage om sagen nu ikke har været den, at de såkaldte ”amatører” primært har været alt for velvillige til at bøje sig for DR og Eurovisionens ønsker om at flytte piller, opstille lys, bygge telte til deltagere osv.

Det kom de til at bøde for. Som regionsformand Sophie Hæstorp Andersen siger til Metroexpress: ”Jeg mener, at der er placeret det nødvendige ansvar. Hele direktionen og alle i bestyrelsen på nær en hos Wonderful Copenhagen er jo skiftet ud.”

Så kan vi andre jo sidde og fundere over, hvad Danmarks Radio kunne have brugt 131 mio. kr. til. Og hvor meget reklame dansk turisme kunne have fået for de resterende ca. 190 mio. kr.

Fri os for at få et urimeligt opgejlet show ved en senere lejlighed. I dag ville selv Messecenter Herning næppe være interesseret.

Tænk på beløbets størrelse, når nu Lars Løkke Rasmussen begynder at jonglere med millionerne for at få regeringsgrundlaget til at gå op.

God weekend trods alt.