EU’s miljøskat på flytrafik holder næppe

Sjældent er Europa i den grad kommet i modvind ved ensidig at have pålagt alle flyselskaber til og fra EU en miljøafgift med danske klimakommissær Connie Hedegaard i spidsen for Emissions Trading Emissions ETS) gældende fra januar i år.

 

Det er såmænd ikke så meget selve afgiften. Hvis EU landene mener, at de skal belaste deres flyselskaber med en sådan afgift, står det dem frit for. Der, hvor det går galt er, at EU uden at blinke også opkræver for CO 2 udslip fra hjemmebasen for flyselskaber fra andre lande uden for EU – og for hele vejen til Europa.

 

Den model vil USA, Japan, Kina, Rusland, Indien, Brasilien med flere ikke stå model til. Det kan trække op til en handelskrig for en sådan relativ lille sag.

 

”Vi er meget seriøse omkring miljøet og vil gerne være med på global basis, men bestemt ikke, som EU nu dikterer. Her er tale om en ren skat – og jeg gentager skat – som de opkræver af os. Det bekymrer den amerikanske regering og kræver en løsning,” sagde regeringens adm. direktør for International Affairs og Environment, Julie Oettinger, da hun talte til US Chamber of Commerce fredag.

 

I København blev direktør Vagn Sørensen som gæstetaler ved Danske Flyvejournalister spurgt om, hvad han mente om udfaldet.

 

”Jeg tror Connie Hedegaard og EU blinker først, og at EU får svært ved at holde fast på den udformning ETS har nu. Den massive modstand fra overraskende mange lande rundt i verden gør indtryk,” fastslog han.

 

Selv om EU har startet beregninger fra januar, skal der ikke betales for perioden før til april næste år. Flere lande nægter at lade deres flyselskaber betale og truer med modforanstaltninger.

Skrevet af Ejvind Olesen