Et svensk parti foreslår, at regeringerne i Danmark, Sverige og Norge i fællesskab etablerer et nattogselskab, som skal drive ruter mellem landenes hovedstæder og flere europæiske storbyer.
At falde i søvn til lyden af hvinende skinner, mens landskabet suser forbi ude i mørket, har fået en renæssance i Europa, hvor der i løbet af de senere år er kommet flere og flere muligheder for at tage et nattog, når man skal fra en destination til en anden.
Derudover er det stigende fokus på bæredygtighed og rejsers konsekvenser for klimaet blevet anført som to af grundene til, at flere end i tidligere år er begyndt at tage toget, når de skal på ferie.
Den udvikling ønsker den svenske politiker og tidligere partiformand Jonas Sjöstedt at skubbe endnu mere på. Han er Vänsterpartiets spidskandidat til Europa-Parlamentsvalget senere i år, og et af hans politiske udspil er, at de skandinaviske lande skal gå sammen om at etablere et nattogselskab.
Vil have ruter til storbyer
Sjöstedt håber, at hans forslag vil munde ud i, at der dannes et selskab, som er sat i verden for at drive en række ruter med nattog mellem Stockholm, Oslo og København med stop i for eksempel Gøteborg, Malmø og Kastrup.
Partiet foreslår derudover, at et eventuelt fremtidigt selskab skal have til opgave at etablere direkte ruter fra København, Stockholm, Gøteborg og Oslo til byer såsom Berlin, München, Basel, Paris, Bruxelles og Amsterdam. Det skriver dagbladet Göteborgs-Posten.
I praksis skal det være regeringerne i de tre skandinaviske lande, der pålægger de statslige jernbaneselskaber – danske DSB, SJ fra Sverige og Vy i Norge – opgaven, hvorefter selskaberne i fællesskab vil stå for at føre forslaget ud i praksis, lyder det.
”Masser af mennesker flyver i dag mellem Oslo, København og Stockholm. Med passagererne fra blot et lille udsnit af flyene vil disse tog blive fyldte. Vi tror på, at denne type langsigtede og gennemtænkte investeringer vil øge trafikstrømmene,” siger Jonas Sjöstedt.
Påstår at have talt med danske og norske kolleger
Ifølge Jonas Sjöstedt har Vänsterpartiet været i kontakt med Enhedslisten og norske Socialistisk Venstreparti for at drøfte muligheder og perspektiver i forslaget.
”Vi har allerede talt med vores søsterpartier i Danmark og Norge. De er på, så vi har tænkt os at arbejde sammen om det her.”
Det vil dog potentielt medføre væsentlige udgifter, da de sovevogne, der benyttes i Sverige, er for brede til at køre i hele Europa, ligesom der også skal nye lokomotiver til. Yderligere vil Vänsterpartiet gerne have, at der anskaffes vogne, som gør det muligt at tage bilen eller cyklen med i toget.
EU’s tænkning kan ændres
Senest i 2027 bør der være mere nattogtrafik i Norden, mener partiet, der desuden har en vision om, at de nye europæiske nattog skal være på plads i 2029, hvor Femern Bælt-forbindelsen ventes at åbne.
Det kan dog muligvis komme i karambolage med, at EU længe har arbejdet for en liberalisering af togtrafikken, hvor flere private aktører får plads, men det mener Jonas Sjöstedt, at man godt vil kunne ændre politisk, hvis det bliver nødvendigt.
Relaterede artikler:
Nyt europæisk nattog kører nu også til Prag