Europatrafik guldåre for SAS

Der var i hele 2010 godt ni millioner som rejste med SAS ud i Europa, heraf langt de fleste fra København. Det er også den del af trafikken, som havde den største stigning i december med 11,6 procent flere passagerer end året før. På årsbasis er det blevet til en stigning på knap én procent i antal, og 71,1 procent i kabineudnyttelse.

Kun den internationale trafik kan prale med bedre belægning, nemlig helt op til 87,2 procent i gennemsnit, og da er der rent faktisk udsolgt på mange afgange. Alligevel udgør det samlede tal på de oversøiske ruter kun en lille del af de 25 mio. passagerer i årets løb. Helt præcist 1,2 mio.

Den danske indenrigstrafik med SAS, som kun udgør to ruter nemlig Aalborg og Aarhus, er nede på 670.000 passagerer på et år. Er skridt baglæns på en enkelt procent. Det ser oven i købet ud til, at SAS taber markedsandele på dansk indenrigstrafik. Hårdt presset af samarbejdspartneren Cimber Sterling og konkurrenten Norwegian.
Blue 1 i Finland havde kronede dage i december – med strejke i Finnair – og en fremgang på 30,5 procent i passagertal. På årsbasis også en pæn fremgang med syv procent.

Når den samlede kabinefaktor for hele året i gennemsnit gik op i rekordhøjde på 73 procent redder det meget for selskabets økonomi. Billetpriserne er nemlig fortsat lavere på grund af hård konkurrence. Men balancen kommer i hus i hvert fald i december med et lille plus i RASK-målingen (intern beregning) med en enkelt procent.

Forhindre SAS i et stort minus i 2010 på grund af askeskyer og kartelbøder kan det imidlertid ikke.  Når aktien gik op i går, er det også fordi selskabets endnu engang fremhævede at spareplanen Core SAS fuldt ud holder køreplanen.

Årsregnskabet offentliggøres 9. februar.

 

Skrevet af Ejvind Olesen