Færøsk færge reddet

Efter et døgns voldsom debat, stod det natten til lørdag klart, at Færøernes Lagting vil skyde offentlig kapital ind i det økonomisk hårdt ramte rederi – Smyril Line, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

 

Rederiet, der står bag det store passagerskib Norrøna, skal have en hasteindsprøjtning på godt 65 millioner kroner, for at hindre at Smyril Line på mandag går i betalingsstandsning, og at færgen ikke søndag må lægges til kaj i Bergen.

 

I sidste øjeblik har rederiet bedt om økonomisk hjælp fra Færøernes Landsstyre. Af samme grund har Landsstyret ekstraordinært fremlagt et lovforslag i Lagtinget, som indebærer, at Landsstyret og en offentlig fond kommer til at stå bag næsten 60 procent af aktiekapitalen i Smyril Line.

 

Forslaget har skabt et voldsomt røre på Færøerne – både politisk samt fra andre instanser. Oppositionen i Lagtinget har under den ophidsede debat særlig gjort klart, at det er forkert, at Færøernes Landstyre går ind og redder en privat virksomhed, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

 

Blandt argumenterne for at redde færgen fra at gå på tvangsauktion er blandt andet, at Færøernes flagskib skal bevares. Dertil anfører flertallet af Lagtingets politikere, at det færøske turisterhverv vil blive bombet mange år tilbage, hvis skibet ikke længere anløber Torshavn med de mange udenlandske passagerer.

 

Efter den økonomiske saltvandsindsprøjtning ændres Norrønas ruten, så der først og fremmest sejles på hovedruten mellem Torshavn og Danmark samt til Island. Ruterne til Scrabster i Skotland og Bergen i Norge nedlægges. Ligeledes vil Smyril Line i højere grad satse på fragtindtægter.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen