Stigende fagligt niveau på studieture

Danske undervisningsinstitutioner har markant ændret indholdet af deres studierejser. Mens studieturene for blot få år siden var en kombination af kulturelle, sociale og faglige aktiviteter, er antallet af faglige besøg på f.eks. virksomheder, institutioner m.m. tredoblet de seneste år.



Der er stadig plads til f.eks. museumsbesøg og en aften i teatret, men faglige udflugter udgør nu ca. 60% af samtlige besøg under studieture. Tidligere bestilte skoler og læreanstalter i gennemsnit lige så mange kulturelle og sociale udflugter som besøg af faglig karakter.



Det viser en ny opgørelse fra Kilroy group travel, der bl.a. har specialiseret sig i netop studieture for undervisningsinstitutioner. Navnlig besøg hos bl.a. specialiserede virksomheder inden for højteknologi står højt på prioritetslisten under studieturene.



Opgørelsen fra Kilroy viser også, at en gennemsnitlig folkeskoleklasse i snit har over fem faglige besøg pr. studietur, mens klasser fra handelsskoler og gymnasier i snit har over otte besøg på en typisk 6-dages tur.



”Der er klart sket en forandring af den typiske pakke, undervisningsinstitutioner bestiller. Vi ser en kraftig stigning i fokus på et optimalt fagligt udbytte af studieturene,” siger adm. direktør Allan Qvist fra Kilroy group travel.



Kilroy group travel anslår, at danske folkeskoler, gymnasier, højere læreanstalter og universiteter årligt gennemfører 3.000 grupperejser med 60.000 elever og lærere. Kilroy har skønsmæssigt 70% af dette marked.

Kilroy group travel har over 112.000 årlige gæster og en omsætning på den anden side 200 mio. kr. i Danmark.

Skrevet af