Fredagsklummen: Det var sjovere før i tiden

Af Ejvind Olesen



I næste uge har Take Off 50 års jubilæum. Ikke nogen bestemt dag. Ingen ved rigtig, hvornår det første lille blad med det attraktive navn blev sendt ud til agenterne for at supplerer de ofte lidt kedelige agentbulletiner fra SAS. Til gengæld ved vi, at det var sidst i januar 1957.



Det var dengang, der var noget at skrive hjem om. Allerede måneden efter startede SAS i februar 1957 sin anden rute over Nordpolen. Med DC 7 fra København over Anchorage, og efter et par timers ophold i Alaska videre til Tokio. Turen varede kun 32 timer mod tidligere 50 timer.



Når det var anden indvielse over Nordpolen, var det med baggrund i, at SAS som det første selskab med civile rutefly i 1952 var fløjet med DC 6 fra Los Angeles over Thule til København.



NATURLIGVIS var der meget personalia-stof i de første udgaver. SAS mente også, der skulle være tid til at fejre mærkedage og mødte flittigt op i bureauerne med kager til kaffen. Agentpleje var en meget vigtig del af virksomheden. Der var et par store årsfester, bowlingturneringer, og lokale klubber som fik tilskud til fælles aktiviteter. Hertil kom så alle de mange, såkaldte studierejser.



En markant rejsebureauchef Ole Andersen, Carlson Wagonlit Travel, skrev i anledning af jubilæet i SAS i Take Off en artikel under overskriften: “Det var sjovere før.” Han fortalte, at han udstedte sin første flybillet i 1961, og dengang var der noget ved at være agent.



Både SAS-personalet og rejsebureauansatte blev forkælet. “Nu knokler de bare, uden at få mere ud af det.” Han fik også lejlighed til at fastslå: “Det var vist sjovest for de ansatte i SAS, da Jan Carlzon var chef. Men, han opdagede tilsyneladende aldrig, at rejsebureauerne stod for over 80 procent af selskabets billetsalg.” – Ole Andersen døde for snart fire år siden.



DER VAR naturligvis også visse misforståelser i pressen. I februar 1972 måtte daværende formand for Danmarks Rejsebureau Forening, Bent Jørgensen, skrive en artikel i Take Off, som svar til Keld Jørgensen i B. T. “at rejsebureauerne ikke fordyrer billetprisen.”



Keld Jørgensens postulat var vist nok, at bureauerne sendte folk på dyreste rute for at få en højere provision. “Det er altså flyselskaberne, der giver provision, og billetten koster det samme,” hed det. Det var dengang!



Vi kommer naturligvis ikke udenom Poul Tibæk og hans forlag Danmarketing, som efter samråd med Bent Jørgensen fra DRF overtog Take Off og udviklede det fra år til år, indtil han ikke orkede mere, slap tøjlerne og Europæiske Rejseforsikring tog over.



Tibæk var meget glad for samarbejdet med Danske Rejseskribenterne og var et år oppe på at have bragt artikler i Take Off fra 32 journalister og forfattere.

Det var langtfra altid en god forretning, men ved at kombinere det med sit reklamebureau holdt han liv i bladet.

Ikke mindst Thai Airways var meget omtalt, for meget mente nogle, men det var til gengæld også bladets største kunde. De to ting lader sig vanskeligt adskille på et lille forlag.



I DAG EJES Skandinavisk Bladforlag, der udgiver magasinet, webavisen, og med flere titler til disposition, af en række private investorer, som tog over fra Europæiske da bladet for anden gang i løbet af 50 år, var tæt på at gå ind, fordi forsikringsselskabets fandt drift af et rejsebrancheblad uforeneligt med forsikring.



Næste uge sætter vi så alle sejl til for at bevise, at vi lever i bedste velgående. Det sker bl.a. med et gå hjem møde med krydsild mellem fhv. SAS-chef Jan Carlzon og Take Offs chefredaktør, vores store jubilæumsfest på lørdag på Hilton, og en særdeles aktiv indsat på Ferie 07 fra fredag til søndag i Bella Center, hvor vi også har egen lounge – og ønsker at se så mange som muligt.

På gensyn!

Skrevet af