Af Karim Nielsen, adm. direktør for Radisson SAS Scandinavia Hotel i København.
7.500 nye hotelværelser er på vej i Danmark – heraf 5.000 i København. Også mit eget Radisson SAS Scandinavia Hotel – der p.t. er Danmarks største – har udvidelsesplaner.
I pressen har der været hævede øjenbryn over udviklingen. Er der ikke fare for overkapacitet?
Nej, den fare synes jeg er overdrevet.
For korrekt, med de mange nye hotelværelser bliver der hårdere konkurrence hotellerne imellem. Men: aktørerne i den danske hotelbranche er dygtigere og mere internationalt orienteret end nogensinde. Og derfor klædt på til at klare denne udfordring.
For når så mange hoteller – herunder internationale hotelkæder – investerer i København, er det jo fordi de ser et stort potentiale i byen. Ikke mindst når det gælder markedet for møder, konferencer og events. Og turisme, mødebranchen og sektoren for forretningsrejser er en industri, der er i vækst i disse år.
Københavns store potentiale kan for alvor blive “boostet”, hvis staten i de kommende år – sammen med hotelbranchen – investerede flere midler i markedsføringen af København som møde- og kongresby.
Ikke som hjælp til en skrantende branche. Men som en offentlig investering, der på sigt vil give stat og samfund rigelig med afkast i form af skatter, afgifter og beskæftigelse.
Så jeg ser flere muligheder end farer i hotelboomet. Glasset er efter min mening halvfuldt – og ikke halvtomt.
Lad os udnytte hotel- og turistbranche store potentiale ved et øget offentligt-privat samarbejde om markedsføring af vores hovedstad – såvel som de professionelle mødeaktører i provinsen.
Tagget med: SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

