Fredagsklummen – om Arnold, Karin og de 100.000 dollars

Af Henrik Baumgarten



Jeg har faktisk mødt Californiens guvernør, Arnold Schwarzenegger. Arnold husker det næppe, for jeg sad blandt flere tusinde andre i salen under Pow Wow i Los Angeles i 2004, hvor han skulle holde tale under en af rejsemessens frokoster.



Der var stor larm fra en motorcykel som blev gasset kraftigt op og langsomt kørte frem mod og op på scenen. Føreren var en bredskuldret herre med læderjakke og solbriller på størrelse med amerikanske pandekager.



Det var, viste det sig, Arnold Schwarzeneggers stand-in i en række film, som kørte motorcyklen.



Men den rigtige Arnold var der også, ham kom ud på scenen i pænt lyst jakkesæt – og nedtonede sin skuespillerkunst:



”Skuespiller? Ok, jeg har medvirket i nogle film.”



Arnold Schwarzenegger har siden 2002 været guvernør for Californien – og han har lovet at være delstatens bedste sælger. Bl.a. på turismeområdet, som giver årlige indtægter på over 300 milliarder kroner.



For at få indtægter, skal man også have udgifter. F.eks. skal et produkt – i dette tilfælde Californien – markedsføres.



Det behøver delstaten nu ikke, for den er sammen med Florida og New York City de tre største destinationer i USA.



Men alligevel har Californiens turistmyndigheder afsat 100.000 dollars næste år til at markedsføre staten i Skandinavien.

100.000 dollars, lidt over en halv million kr., er selvfølgelig mange penge sidst på måneden, men peanuts hvis man virkelig skal brage igennem med sit budskab.



Det er så også lige meget med selve beløbet, men signalværdien er enorm.

At Californien, med Disneyland, Hollywood, San Francisco, Los Angeles, nationalparker som Yosemite osv. vælger at bruge 100.000 dollars på at vise flaget i Skandinavien er fantastisk.



Og så er det også et plus, at SAS fra næste efterår vil flyve tre gange om ugen fra København til San Francisco.



Kun Capital Region (Maryland, Virginia og Washington DC), Minneapolis-forstaden Bloomington (med Mall of America), San Francisco samt New York bruger i dag penge på det skandinaviske marked.

Snart kommer også de tidligere Dansk Vestindiske Øer, i dag US Virgin Islands, ind på det skandinaviske marked.



Det danske General Sales Agent-bureau som har aftalerne med de amerikanske destinationer (dog ikke New York) om repræsentation i Skandinavien er Atlantic Link.



Ejer, direktør og stifter er Karin Gert Nielsen. En ildsjæl i den danske rejsebranche og klart den mest synlige GSA. Karin Gert Nielsen har foreløbig to medarbejdere, som udviklingen for hendes nu 7 år gamle Atlantic Link er, kommer der sikkert flere næste år.



Karin Gert Nielsen bruger vi tit som kilde på Take Off. Hun er nærmest Stig Elling-agtig med altid at være leveringsdygtig med en god historie.



Sidste fredag havde vi historien om Californiens 100.000 dollars satsning på det skandinaviske marked. Og i weekenden udsendte Atlantic Link pressemeddelelsen om samme.



Den gav enorm omtale i medierne. Bl.a. var Karin Gert Nielsen direkte i mandags i Mondo på P3, programmet har ca. 900.000 lyttere.



Her fortalte hun, at pengene fra Arnold skal bruges til at fortælle om Californiens mange andre attraktioner end de mest indlysende, Disneyland osv.

Fx skal der slås på tromme for vinområderne, muligheden for at stå på ski, om de store byer i det sydlige Californien som San Diego og fantastiske Palm Springs med de masser af golfbaner.



At danskerne fangede budskabet om det anderledes Californien, tydede reaktionerne på efter Karin Gert Nielsens medvirken i Mondo.



”Jeg fik over 100 SMS’er og e-mails, det var fuldstændigt vildt,” sagde hun i aftes. Her var hun sammen med Billetkontoret, Gouda Rejseforsikring, Holiday Autos, Icelandair, Worldspan, medarrangør af en vellykket thanksgiving-middag på Marriott for rejsebranchen med 350 tilmeldte.



Thanksgiving er jo et ærke-amerikansk fænomen. Og også et danskerne har taget til sig i nyere tid. Som vi har med Halloween og amerikansk fodbold.



Danskerne nærmest elsker USA (på godt og ondt); men faktum er, at det er et stort rejseland. Her er så meget at se og gøre; og USA er jo meget mere end bare den berømte triade med New York, Florida og Californien – også selv om Californien nu klogt vil fortælle om statens mange andre attraktioner.



Hvad tror du?



Fortsætter danskernes rejseboom til USA næste år?



Stem i Quick Poll…

Skrevet af