Kommentar: Ryanair tror hverken på SAS, Cimber eller Norwegian

Af Ejvind Olesen



Ryanairs stifter og topchef Michael O`Leay (foto) er ikke kendt for at uddele megen ros til andre end sit eget selskab. Til gengæld er han kendt for at komme med utallige budskaber om, at Ryanair har til hensigt at rykke ind i en given lufthavn – og blive meget stor. Masser af gange bliver det aldrig til noget.



Det kan også gå den anden vej. I denne måned forlader Rynair Fuerteventura. Den kanariske ø har ikke været i stand til at leve op til de tilskud, som turistforeningen havde lovet at give til Ryanair. En halv snes ruter fra ferieøen lukker.



I dag i Jyllands Posten er turen kommet til Københavns Lufthavn, hvor han vil placere en halv snes fly – måske allerede til sommer – hvis de rigtige betingelser er tilstede. De rigtige betingelser plejer primært at betyde de rigtige rabatter.



Til avisen siger O`Ryan blandt andet: “De, der har fyldt hullet ud i København efter Sterlings konkurs, er en samling underskudsgivende selskaber, og ingen tror på, at Cimber eller Norwegian vil være her om fem år. Derfor er det ikke en langsigtet løsning for København eller Norden.



Den eneste langsigtede løsning er at forpligte sig til Ryanair, hvis man vil opretholde mange direkte ruter ud af København. For det er Lufthansa ligeglad med at gøre, når de engang har opslugt SAS.”



Spørg lige engang i Esbjerg, hvordan det gik med den langsigtede løsning?

Skrevet af