Et forslag til ensartede regler for piloters arbejdstid i EU-regi har tændt sindene i Danmark, hvor det nu drages ind i den politiske debat af Jens Christian Lund (S), som ikke selv har nogen pilotuddannelse, men for anden gang vil kalde transportministeren i samråd.
Sagen i Basta-programmet på TV 2 drejede sig meget forenklet om, at den maksimale arbejdstid for en pilot under ekstreme forhold sættes op til 60 timer på en uge, fra de nuværende 45, som virker fint i Danmark og fortsat vil gøre det.
Statens Luftfartsvæsen siger god for ordningen, der er kommet til verden på grund af misbrug hos nogle lavprisselskaber i sydeuropæiske lande.
Også SAS piloter tog del og advarede. Såvel pilotformand Mogens Holdgaard som Lars Helmø, mens Thorbjørn Ancker fra Statens L:uftfartsvæsen rolig, og i klar tekst afviste, at der er nogen som helst fare på færde.
Det helt afgørende, som slet ikke kom frem er, at der i arbejdstiden indgår tilrejse, klargøring, hviletid og meget andet. Der er ikke tale om flyvning.
Fra SAS siger pressechef Jens Langergaard til Take Off: “Vi har et trafikprogram, nogle overenskomster og en produktionsplanlægning, som betyder at der i SAS ikke vil være en forskel af betydning til i dag, hvor det maksimale timetal udregnet er 45 timer. Det vil være en helt ekstrem situation, hvis en SAS pilot får en uge, der er marginalt længere, måske to til tre timer.”
Fra den side mener flere eksperter, at der er tale om en ren politisk sag med snert af faglig pilotkamp. Manglende sikkerhed er der i hvert fald ikke tale om.
-ejv
Tagget med: SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

