Finnair atter på vingerne – men hård kritik fra DRF

Finnair kom søndag tilbage til en normal fartplan efter kabinepersonalets strejke, der begyndte torsdag.



Men Danmarks Rejsebureauforening er stærkt misfornøjet med Oneworld-medlemmets ageren under konflikten. DRF søgte forgæves dialog med Finnair under strejken og opfordrer nu sine medlemmer ”til at overveje bookinger hos Finnair.”



Irritationen hos DRF skyldes bl.a., at Finnair under strejken henviste sine passagerer til rejsebureauerne for assistance i forbindelse med aflysningerne.

Men den går ikke. Forpligtigelsen til at yde assistance påhviler alene flyselskabet (Finnair), ifølge IATA-forordning 261/2004 artikel 3 stk. 5, oplyser DRF.



DRF siger, at de regler, Finnair udstak for rerouting under konflikten, strider mod IATA-forordningen, fordi Finnair ”ikke ville ombooke passagerer til en anden bookingklasse eller et andet flyselskab.”

Og ifølge DRF, gav Finnair ikke forhåndstilsagn om kompensation til rejsebureauerne for deres ekstraudgifter til ombooking af Finnairs passagerer.

DRF lover hjælp til en eventuel retssag mod Finnair for at inddrive rejsebureauernes ekstraomkostninger.



”Finnairs opførsel er yderst beklageligt. Ændrer Finnair ikke holdning, skal vi opfordre jer (DRF’s medlemmer, red) til i fremtiden at overveje bookinger hos Finnair – om ikke andet bør kunden gøres opmærksom på, at de risikerer Finnair ikke vil honorere de rettigheder, passageren har efter europæisk lovgivning,” hed det fra Danmarks Rejsebureau Forening.



Take Off har forgæves bedt Finnairs salgschef i Danmark, Sari Fairchild, om et svar på DRF’s brev.

Skrevet af