Få fat på kineserne

Chinese tourists in ParisBorgerne fra Kina har overhalet Tyskland og USA som dem, der bruger flest penge på udlandsrejser. Sidste år spenderede de 102 milliarder dollars – tre europæiske lande på top 10 over favoritrejselande.

Der er god grund til at øge markedsføringen på det enorme kinesiske marked. Kinesernes forbrug på udlandsrejser sidste år, de 102 milliarder dollars, var en stigning på hele 40% i forhold til 2011.

Tallene kommer fra årlig opgørelse af kinesernes rejsemønstre på udlandsrejser, Chinese International Travel Monitor. Ifølge rapporten rejser kineserne primært på ferie i udlandet, kun fire procent af rejsende var på forretningsrejse. Medvirkende til valg af kinesernes udenlandske rejsemål er sikkerhed på destinationen, at der er interessante historiske steder, samt at de får værdi for pengene.

Rapporten har også liste over de 10 lande, kineserne er mest interesseret i at rejse til de kommende 12 måneder:

Australien, Frankrig, New Zealand, USA, Schweiz, Singapore, Hong Kong, Taiwan, Storbritannien og Canada. Næsten to ud af tre kinesere foretrækker at rejse for sig selv frem for i grupper.

Johan Svanstrom, direktør for Hotels.com i Asien/Stillehavsregionen siger: “For at tiltrække kinesiske turister er det vigtigt, at regeringer gør det nemmere for kineserne at få visum. På hoteller og i butikker med mange kinesiske kunder er det vigtigt at have de betalingsmetoder, kineserne bruger”.

De udspurgte kinesiske rejsende efterlyser også, at bl.a. hoteller har hotelinformation, hjemmeside og TV-programmer på kinesisk – ligeledes vil de gerne have, at flere hotelansatte i f.eks. receptionen kan tale mandarin, den største sproggruppe i Kina. Ydermere vil det give god mening, at træne hotelansatte i at forstå kinesisk kultur.

For at få inspiration til udlandsrejser, spørger mange kinesere familiemedlemmer og venner om råd – ligesom de bruger de sociale medier i stigende omfang.