”Selvnavigerende” udlejningsbiler skal sprede turisterne ud på Færøerne. ”Vi har ikke stor overturisme, men vil gerne hindre, at alle tager til de samme steder,” siger øgruppens turistchef.
En ny kampagne fra Færøerne turistråd, Visit Faroe Islands, skal fordele turister med udlejningsbil mere bredt på øgruppen, der har 18 beboede øer – forbundet med broer, tunneler og færger.
Dermed får også mindre besøgte områder glæde af turisternes forbrug.
Kampagnen er bygget op omkring ”selvnavigerende udlejningsbiler.” Turisterne kører dog selv bilerne, men bilernes navigationssystem foreslår en konkret attraktion, turisten måske ikke selv kendte eller havde hørt om. Og der kommer kun ét forslag ad gangen.
Tre dedikerede udlejningsbiler fra 62° Nord indgår i initiativet, men alle lejebiler på Færøerne kan bruge systemet. Det bygger på Google Maps kombineret med lokale tips og ruteanbefalinger, er gratis at tilvælge – eneste krav er, at man accepterer at følge bilens anvisninger hele turen.
I en pressemeddelelse fra Visit Faroe Islands henvises til en analyse fra det amerikanske konsulentfirma McKinsey. Ifølge den besøger 80 procent af verdens turister blot 10 procent af de globale attraktioner. Algoritmer og sociale medier skaber på sin vis et lukket økosystem, hvor billeder fra populære steder fører endnu flere til netop de steder. Resultatet er overturisme og ikke forudsigelige oplevelser, står der i pressemeddelelsen.

Klik for større format. Biludlejningsselskaberne i Færøernes lufthavn. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.
Magiske steder som sjældent har besøgende
I pressemeddelelsen siger Guðrið Højgaard, direktør for Visit Faroe Islands:
”Vi har alle hørt om steder, som kæmper med stor besøgsvolumen, og Færøerne har også selv oplevet stigende pres på enkelte udvalgte steder. Så nu lancerer Færøerne konceptet ”selvnavigerende” biler for at sprede turismen ud. Vi har fokuseret på at finde andre, men lige så magiske steder, som sjældent har besøgende. Steder som vores gæster i mange tilfælde ikke ville have fundet selv,” siger turistchefen.
Systemet bag de selvnavigerende biler er designet til automatisk at sprede bilerne fra hinanden og sende dem til steder, hvor de udenlandske gæster normalt ikke kommer. Ruterne inkluderer mindre kendte udsigtspunkter, små spisesteder og skjulte attraktioner, som sjældent nævnes i guidebøger.
”Vi beder i virkeligheden bare vores gæster slippe kontrollen et øjeblik,” siger Marta Káradóttir, projektleder hos Visit Faroe Islands, og fortsætter: “For når man ikke ved, hvad der venter om det næste hjørne, åbner man sig også for noget helt andet. Måske noget smukkere. Måske noget mere ægte.”
Halvdelen af Færøernes over 55.000 indbyggere bor i hovedstaden Tórshavn, hvis nyeste gastro-turistattraktion er restauranten Paz, der netop har fået to Michelin-stjerner i den nordiske Guide Michelin.
”Det giver er vel også det, turisme egentlig handler om”
Færøerne turistdirektør, Gudrid Højgaard, siger til Standby.dk: ”Vi har ikke stor overturisme på Færøerne, men vi vil gerne prøve at hindre, at alle tager til de samme steder.
Derfor har vi indgået samarbejde med den færøske biludlejer 62° Nord. De, der lejer biler i dette projekt, skriver under på, at de kun besøger steder, som ”bilen” foreslår og de får kun ét forslag ad gangen.”
Det giver noget spænding og er vel også det, turisme egentlig handler om. Dermed kommer ikke alle turister til de samme steder – for vi har altså også mange smukke steder, hvor der ikke kommer så mange turister. Det handler denne kampagne om, siger turistdirektøren og henviser til turistrådets hjemmeside. Her er kort reklamefilm om kampagnen.
I år forventer Færøerne over 130.000 besøgende turister, hvoraf omkring halvdelen er krydstogtgæster. Resten flyver til øgruppen med Færøernes flyselskab, Atlantic Airways, eller Icelandair, norske Widerøe eller SAS ligesom der kan sejles fra Danmark med det færøske rederi Smyril Line.
Relaterede artikler:
Færøsk turisme rundede for første gang én milliard kroner i omsætning
Færøerne: ”Stor ny multihal bliver gamechanger”
Færøernes største hotel i samarbejde med Petter Stordalen

STANDBY.DK Nyt om rejser


