Ole Egholm og hans Dansk Brancheanalyse udgiver i år for 20. gang den omfattende analyse af Danmarks største rejsebureauer – i år er 204 med i gennemgangen. Foto: Henrik Baumgarten.

Faldende overskud i Danmarks største rejsebureauer

De 204 største rejsebureauer omsatte sidste år for 32 milliarder – en vækst på 5,2 procent sammenlignet med 2017. Men det samlede overskud blev mere end halveret, viser årlig analyse.

Det blev i sidste regnskabsår til et samlet overskud 244 millioner kroner for de 204 største danske rejsebureauer – en halvering af det samlede rekordresultat for regnskabsåret 2017 på 506 millioner kroner. Nedgangen skyldes ikke mindst kæmpeunderskuddet på 154 millioner kroner hos Bravo Tours efter konkursen i det islandske flyselskab Primera Air.

Det viser den kommende årlige analyse af den danske rejsebranche fra Ole Egholm og hans Dansk Brancheanalyse. Analysen udkommer senest torsdag den 17. oktober, for 20. år i træk. Analysen tager udgangspunkt i de senest offentliggjorte regnskaber (indtil 20. september sidste år).

”Vi har i årets analyse 204 rejsebureauer mod 193 i 2017-udgaven. Vi kigger blandt meget andet på konkurser blandt danske rejsebureauer. Men kun to af de 193 rejsebureauer i 2017-analysen gik konkurs, så det er tegn på, at de danske rejsebureauer generelt er meget veldrevne,” siger Ole Egholm til STANDBY.dk

For at komme med i analysen skal et eller flere kriterier opfyldes, for eksempel rejsebureauets omsætning, overskud eller personaleomkostninger.

Opdelt i mange sektorer
Den store analyse af de danske rejsebureauer henvender sig til alle med interesse for denne del af det danske erhvervsliv; udover selvfølgelig rejsebureauerne også leverandører og potentielle investorer. De kan i analysen se tusindvis af nøgletal.

Analysen er opdelt i en række sektorer; for eksempel 27 incomingagenter, 24 erhvervsrejsebureauer, 12 charterrejsebureau, ni internet-bureauer, otte overnatningsbureauer, seks GSA’er (General Sales Agents) og tre grossister.

Men den største gruppe er dog leisurerejsebureauer – dem er der 101 af i analysen.

Leisurebureauerne er inddelt i en række under-kategorier, for eksempel ferierejsebureauer med guide, individuelle rejser oversøisk, individuelle rejser Europa, safari- og jagt-rejsebureauer, sports- og skirejsebureauer, sprogrejsebureauer, grupperejsebureauer, krydstogtbureauer, busrejsebureauer og såkaldte dealsites.

Kritiske poster
”Vi gennemgår bureauernes resultatopgørelser, men ser også deres balancer efter i sømmene. Her ser vi en række nøgletal for branchen, men vigtigere af alt ser vi, hvem der har gemt gode og dårlige resultater væk på bundlinjen og ned i balancen. Det lyder kedeligt, men er ret spændende læsning! Og det er til at forstå, selv om man slet ikke er regnskabsnørd,” hedder det i salgsbrevet fra Danske Brancheanalyse.

Analysen har igen i år en lang række oversigter over “top 20” blandt de bedste og værste præstationer i branchen.

”Vi måler blandt andet på overskud, vækst, overskudsgrad, lønniveau, indtjeningsevne. Det er desværre ikke solstrålehistorier alt sammen, hvorfor der også er et lige så langt afsnit over de “værste” præstationer i branchen. Endelig vurderer vi også hvilke bureauer der står over for en konkursrisiko, men også hvilke bureauer der har brugt hvilke mekanismer til måske at pynte på regnskaberne. Vi holder også rede på årets konkurser og ser, hvem der har stået bag, og hvad der er opstået fra asken af disse konkurser,” lyder det fra Danske Brancheanalyse.

Ikke alle tal er offentligt tilgængelige
Danske Brancheanalyse gør opmærksom på, at analysen estimerer visse oplysninger, som ikke altid fremgår af virksomhedernes regnskaber.

Det kan være virksomhedernes omsætning, dækningsbidrag og antal ansatte og ejerforhold, som visse virksomheder ikke oplyser om.

”Vi bruger en lang række såkaldte regressionsanalyser og kontroller på tværs samt tilsætning af sund fornuft for at lave estimater, som forhåbentligt kan betragtes som retvisende,” lyder det fra Ole Egholm & Co.

2019-analysen af de 204 største danske rejsebureau fylder godt 200 sider og koster 3.800 kroner plus moms. Den kan bestilles via hjemmesiden danskbrancheanalyse.dk

Relaterede artikler:

Små overskud i største danske erhvervsbureauer

Bravo Tours søger fortsat efter ny ejer

Millionunderskud i Profil Rejser

Rekordoverskud i danske rejsebureauer