”2003 blev det værste år i SAS’ historie. Året begyndte med et meget kraftigt fald i passagertallet i årets første kvartal, og det kunne ikke indhentes. Derfor bliver turn-around året ikke som ventet 2004, men 2005. Men vi er på rette vej, meget godt er hændt SAS i år og vi skaber nu gode resultater.”
Det sagde SAS’ koncernchef, Jørgen Lindegaard, bl.a. i sin velkomsttale ved den årlige uformelle julesammenkomst for de danske medier, SAS arbejder tættest sammen med. Han sagde også, at det er vigtigt at gennemføre strukturelle ændringer i SAS, at få stordrift-ulemper vendt til stordrift-fordele, at varemærket ”SAS” skal bruges endnu bedre, at SAS i fremtiden vil gøre mere ud af langruteflyvninger, at opbygningen af SAS’ position i Baltikum skal styrkes, at SAS’ spanske datterselskab, Spanair, vil vokse endnu mere samt at der ikke burde fokuseres så meget på SAS’ lavprissegment, da dette kun er en lille klump af den samlede omsætning i hele SAS-koncernen.
Og i Berlingske i dag, onsdag, siger Jørgen Lindegaard, at SAS er på vej til at indfri egne forventninger om et halvår i nul for anden del af 2003. Det vil være en milepæl for SAS efter år med gigantiske underskud og samtidig en forudsætning for at kunne levere et overskud allerede næste år.
SAS forventer i år et underskud på 1,6 mia. kroner, men SAS-ledelsen tror på et overskud på fem milliarder svenske kroner i 2005/2006. Blandt analytikere hersker der enighed om, skriver Berlingske, at 2004 bliver et eksamensår for SAS. Tre års underskud – i 2001, 2002 og 2003 – skal afløses af overskud. Ellers vil tiltroen til SAS-ledesen generelt og Lindegaard i særdeleshed begynde at smuldre.
SAS FÅR VOICE CHECK-IN
Som det første flyselskab i verden indfører SAS et system, der gør det muligt at checke ind via mobiltelefon. Fra cirka 22 timer inden afrejsen kan passageren ringe til en telefonsvarer hos SAS og oplyse, om man eksempelvis ønsker gang- eller vinduesplads. Herefter modtages en SMS-bekræftelse fra SAS. Passagerer uden bagage kan gå direkte til gaten, mens passagerer med bagage skal hente bagagesedler i selvbetjenings-automaten.
Den nye service virker på rejser i Skandinavien og til destinationer i Europa.