SAS mangler reservedele til sine Dash-fly

SAS mangler både centrale reservedele og uddannede mekanikere, så det er uvist, hvornår Dash-flyene igen kommer i luften.


”Selvfølgelig har mekanikerne travlt, men vi har folk, der har certifikat til det her. Det, som kan blive en udfordring, er, om vi kan få de 50 dele, der skal skiftes ud, og om der er så mange reservedele, som vi skal bruge,” siger Jens Langergaard, pressechef i SAS.
Udover de to ulykkesramte fly, har SAS 25 af samme type, som alle skal have udskiftet begge landingsstel og gennemgå en række tests og skærpede krav. Krav, som SAS, ifølge Jens Langergaard, er enig i.

Producenten af flyene, Bombardier, meldte oprindeligt ud, at det ville tage 10-14 dage, før landingsstellene var klar, men selskabet fortæller nu, at der kun går få dage.
”Vores plan er, at de bliver leveret inden for få dage,” siger Alec McRitchie, der er pressetalsmand for Bombardier.


Carl Erik Mortensen, chef for Skandinaviske Tilsynskontor, som fører tilsyn med SAS, vil endnu ikke vurdere, hvornår alle flyene er på vingerne igen.
”Vi ved ikke, hvor lang tid, det kommer til at tage. Det drejer sig også om, hvor mange teknikere, der er til rådighed. Der findes kun et begrænset antal specialister på Q400 i Europa. Det er jo ikke kun SAS, der skal bruge dem, men der er også andre selskaber med Q400-fly, der her behov for dem. Det kommer til at tage tid, men hvor lang tid ved jeg ikke,” siger han.

Ifølge SAS, vil det koste mellem 8 og 12 mio. kr., hver dag flyene er på jorden. Indtil videre har alle selskabets Q400-fly stået på jorden, efter det andet havari indenfor få dage skete i Vilnius natten til 12. september.

(Børsen, d. 21. september, 2007)

Skrevet af