Skal finde flyselskab til Grønland

Foreløbig står Albatros Travel, Topas Adventure Travel, Profil Rejser og Air Alpha står bag Arctic Travel Group, som fra april håber at overtage et af Grønlands vigtigste transportselskaber, hjemmestyrets kystrederi Arctic Umiaq Line.



ATG, der kun vil besejle kommercielt givtige ruter, skal i midten af oktober give det grønlandske hjemmestyre besked om de ønsker at byde på rederiet.



Bestyrelsesformand for Arctic Travel Group, Air Alphas direktør, Poul Lübbert(billedet), siger fra flyselskabets hovedkontor i Odense til Take Off, at ATG ønsker ekstra flykapacitet mellem Danmark og Grønland under sommerens højsæson.



Air Alphas grønlandske datterselskab mister også beskæftigelse fordi det ikke fik fornyet sin grønlandske servicekontrakt. Derfor indgår Air Alphas grønlandske selskab i ATG.



”Det var selvfølgelig trist for os og vores helikoptertrafik i Grønland, men jeg var chokeret over, at man også ville stoppe AUL’s sejladser. Vi vil gerne blive på Grønland og også introducere fastvingede fly,” siger Poul Lübbert. Til spørgsmålet om ATG f.eks. også kunne lave rejser til Færøerne og Island siger han:



”Vi kan finde på en frygtelig masse ting.”



Men i første omgang gælder det Arctic Umiaq Line, rederiets tre store skibe skal ”produktudvikles” og sæsonen skal gerne gøres længere. Om vinteren skal der forsøges at finde anden beskæftigelse til skibene under varmere breddegrader.



Det er endnu uafklaret, hvem der skal flyve konsortiets gæster mellem Danmark og Grønland, en mulighed kunne være Sterling. For at få fat i de amerikanske turister skal der formentlig være et samarbejde med Iceland Express eller Icelandair. Dermed kan nordamerikanerne via Island flyve til Grønland, uden den tidsmæssige og fordyrende omvej via København.



Air Greenland, der ligesom Arctic Umiaq Line er ejet af det grønlandske hjemmestyre, byder redningsmændene til AUL velkommen og tilbyder samarbejde samt en advarsel om, at konkurrencen på atlant-ruten skal være på lige vilkår og henviser til, at Air Greenland er forpligtet til at betjene Grønland hele året.



Arctic Travel Group ønsker selv at arrangere flytransport mellem Danmark og Grønland, bl.a. for at made passagerer ind til Arctic Umiaq Line, der også er meget populært blandt turister.



TRAFIKAL REVOLUTION



Arctic Umiaq Lines problemer begyndte i juni, da landsstyret besluttede ikke at forny sit tilskud til rederiet, men i stedet udelukkende satse på Air Greenlands fly og helikoptere. Der er ingen veje mellem byer og bygder på Grønland, så beslutningen betegnes som en ”trafikal revolution.”



Uden milliontilskuddet sejlede Arctic Umiaq Line en uvis fremtid i møde. det var noget møg, mente flere danske rejsebureauer, for hvem tilbudet om sejlads med AUL langs Grønlands vestkyst er et vigtigt produkt.



Bliver overtagelsen af AUL en realitet forventer Arctic Travel Group bl.a. at genoptage det populære fly/skib koncept med flyvning fra Danmark til Kangerlussuaq og med skib langs kysten i sommerperioden. Konceptet forventes også at omfatte Narsarsuaq.



Umiaq betyder i øvrigt ”konebåd” på grønlandsk.



HB


Skrevet af