’Femern-forbindelse bliver milliard-gevinst’

8

DEBAT: ”Højtråbende kræfter i medierne, herunder Scandlines, mener, at den faste Femern-forbindelse er en tåbelig investering. Men den vil give enorme økonomiske og samfundsmæssige gevinster,” siger kendt rejsebrancheanalytiker.

Ole Egholms firma, Dansk Brancheanalyse, har lavet egne prognoser for økonomien i den planlagte faste Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

I konklusionen, der her offentliggøres for første gang, siger Ole Egholm bl.a.: ”Der vil være gedigne økonomiske og samfundsmæssige gevinster ved en fast Femern-forbindelse. I de første 50 år af den faste forbindelses levetid vil de samlede samfundsgevinster være omkring 226 milliarder kr., heraf 36 milliarder kr. til Femern Bælt A/S.

Investeringen i den faste Femern-forbindelse på 60 milliarder kr. vil først, med en åbning i 2028, kunne tjene sig hjem i 2059 – når vi alene ser på investeringen. I samfundsmæssigt perspektiv vil investeringen dog allerede være tjent hjem i 2034, seks år efter den forventede åbning i 2028.”

Fast forbindelse giver flere rejsende

Ole Egholm forudser væsentligt flere rejsende via den faste Femern-forbindelsen end de aktuelle prognoser viser.

”Det er baseret på erfaringer fra trafikudviklingen på broerne over Storebælt og Øresund, og de meget høje overfartspriser i dag på Scandlines færgerute over Femern-bæltet,” siger Ole Egholm og tilføjer: ”Det vil give ketchup-effekt, når den faste forbindelse åbner. Dansk Brancheanalyse forventer syv mio. årlige køretøjer over Femern allerede efter 10 år med den faste forbindelse mod de i dag to mio. årlige.”

Ole Egholms forudsagte udvikling af trafikken ved Femern med en fast forbindelse ”kan også ses i lyset af hvordan trafikken over Storebælt og Øresund så ud før der kom faste forbindelser.”

”Her er vores bud, at der i 2038 over Storebæltsforbindelsen, Øresund og Femern årligt vil være hhv. 16, 11 og 7 mio. køretøjer, hvilket giver nogenlunde samme fordeling internt mellem de tre trafikkorridorer som før der kom faste forbindelser.”

Scandlines-monopol

”Kapitalfondsejede Scandlines, rederiet der har de facto monopol på at sejle mellem Rødby og Puttgarden, er generelt en obstruerende faktor i byggeriet af den faste Femern-forbindelse, og Scandlines bruger mange virkemidler for, at den almindelige dansker og tysker ikke skal kunne se de gedigne samfundsfordele ved en fast forbindelse over Femern,” lyder det fra Ole Egholm, og derfor finder han det vigtigt, at der kommer tal på bordet, der belyser de oplagte samfundsfordele ved en fast Femern-forbindelse.

“Vores regnestykker kan forstås af enhver, og det fremgår med al tydelighed, hvordan jeg indregner de forskellige faktorer, så de kan regnes efter,” siger han til standby.dk

Læs hele Ole Egholms analyse på hjemmesiden: danskbrancheanalyse.dk

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

8 Comments on "’Femern-forbindelse bliver milliard-gevinst’"

Notify of
avatar
Kaj Spangenberg
Kaj Spangenberg

Det er meget morsomt med den slags prognoser, og Scandlines modstand imod Femern-tunnellen er forståelig. Det kaldes brødnid. Prognosen derimod tager ikke højde for drastiske forandringer i samfundet. Det kan være klimatiske forandringer, økonomiske, miljømæssige og andet uforudsigeligt.
Det er, som bekendt, sværest at spå om fremtiden. Men det er da modigt gjort, selv om det ikke forandrer noget som helst.

Stig
Stig

En fast forbindelse kan også blive en total katastrofe for traffik sikkerheden. Nu skal vi have alle de øst europæiske lastbil chaffører der ellers tager færgen sydpå fra Skåne, ned igennem Sjælland. Enhver der ofte kører på E6 i Skåne ved præcist hvor farligt det kommer til at blive!
Og som forrige indlæg påpeger, miljøet får en på kassen i den evige jagt på vækst.

SE210
SE210

Samtidig med, at man netop har haft G20 møde i Hamborg – blandt andet med klimaet på agendaen – taler politikere om vækst i lufttrafik og biltrafik… Hvordan hænger det sammen? Som direktøren for Nationalbanken sagde forleden, så gør jagten på vækst os fartblinde.

Wenche
Wenche
Det kan hende at man kan tjene mange penger på tunnelen men har man spurt seg med hånden på hjertet hva det vil bety for øyen Fehmarn å få en slik trafikk midt igjennom en ferie idyll. Denne øyen lever av turisme og jeg tror ikke at menneskene på Fehmarn har fått gode nok svar på hvordan man kan ivareta at livet for mennesker og dyr. Jeg tror også at svarene på om Østersjøen blir ” ødelagt” for lang tid på grunn av de store arbeid i sjøen er uoversiktlig. Er det rett at ett firma skal tjene masse penger… Read more »
Bent Kvistholt
Bent Kvistholt
Femern forbindelsen skal ikke ses som en foretning, men som en naturlig del af den Europæiske infrastruktur, men hvis den giver overskud er det fint, forbindelsen giver mulighed for at køre højhastighedstog til de store metropoler i Europa og Scandinavian på grøn strøm, meget miljøvenligt i forhold til flytrafik, når man ser på transportplan 2030 hvor 30 % af den godstransport der i dag køre på landevejen skal i 2030 køre på jernbane, er det nødvendigt at udbygge kapasiteten, det store spørgsmål er, kan Storebælt klare den forøget godstransport, eller skal den uvides med endnu et rør, hvis Femern forbindelsen… Read more »
Ole Egholm
Ole Egholm
Det er en pudsig diskussion, at Femern ikke kan “bære” en motorvej. Lolland, Falster, Fyn og Amager for den sags skyld klarer det da glimrende. En lettere tilgang til Femern vil alt andet lige hjælpe Femern og dens turismepotentiale. Det samme gælder i den grad Lolland. Andre læsere spørger også, om vi skal jage øget vækst. Og her siger jeg jatak, når det drejer sig om forbedret infrastruktur til gavn for hele samfundet. Vi skal også bruge den øgede vækst til at finansiere pensioner, dagplejeinstitutioner, uddannelse og alverdens anden velfærd, som vi alle gerne vil have, ikke? Og endelig hvad… Read more »
Preben Bille Brahe
Preben Bille Brahe

Øresundsbroen forbinder to millionbyer. Storebæltsbroen forbinder to landsdele. Fehmernbælt forbinder to udkantsområder. Broen bliver primært en forbindelse for lastbilerne for langtursfragt. Desværre kommer fehmern til at stå i vejen for, at vi kan reducere priserne til et rimeligt niveau på Storebælt og Øresund langt ud i fremtiden.

Ole Egholm
Ole Egholm
Til Preben Bille Brahes indlæg vil jeg gerne tilføje, at en Femern-forbindelse ikke alene forbinder to udkantsområder, men snarere forbinder hele Norden med det kontinentale Europa. Det er også korrekt, at der kommer mere international trafik over (under!) Femernbælt end over de to eksisterende broer. Jeg kalkulerer med at danske rejsende kommer til at fylde knap 40% og tyske rejsende knap 20%, men at disse relative andele vil stige svagt efterhånden som de to “udkantsområder” bliver mere integrerede og tilgængelige fra begge sider af Femernbæltet. Endelig skal jeg understrege, at de meget store samfundsfordele der kommer af billigere fragtpriser har… Read more »
wpDiscuz