Femern-forbindelsen bliver forsinket

Femern_2529_ILV-06054-2-88_Portal_Area_1_950_400Tyskland vil først have jernbanetilslutningen klar i 2024. Det betyder, at Femern-projektet bliver forsinket med op mod tre år.

Det er resultatet af mødet mellem transportminister Magnus Heunicke og hans tyske kollega Alexander Dobrindt i går, tirsdag, i Berlin. Mødet kom i stand på grund af usikkerhed på flere punkter i det store projekt, som skulle stå færdigt i 2021. Budene fra de potentielle entreprenører viser, at den 18 km. lange tunnel bliver 2,2 milliarder kroner dyrere end forventet. Hertil kommer, at EU-støtten endnu ikke er på plads og at tyskerne ikke viser større interesse for projektet, skriver dr.dk.

Tyskland har fra starten meldt ud, at man ikke vil være medentreprenør på tunnelen, dog forpligtede man sig i 2008 til at stå for tilslutningen på den tyske side. Her har borgerforeninger og tusindvis af borgere gjort indsigelser imod forbindelsen, og senest har Tyskland fastslået, at den tyske jernbane først vil stå klar i 2024.

”Tyskland står ved sin forpligtelse til at udbygge landanlæggene på den tyske side. Delstaten Slesvig-Holsten anbefaler en i overvejende grad ny jernbanestrækning”, skriver Alexander Dobrindt i en pressemeddelelse. ”Nyanlægget er mere tidskrævende, men betyder langt færre støjgener for turistområderne ved Østersøen”, skriver han.

Ved at bringe tidsplanen i spil mener Magnus Heunicke, at det er muligt at forhandle anlægsprisen ned.