FLYSELSKABER: Fra 18. oktober til 3. november flyver Finnair 11 gange med verdens nyeste langrutefly, Airbus A350, mellem Helsinki og København. Det sker som led i rutetræning af piloter og kabinepersonale, inden Oneworld-medlemmet indsætter typen på sine ruter til Asien.
Finnair fik onsdag i sidste uge nøglerne til den første af 19 bestilte Airbus A350 XWB-langrutefly, i alt forventer Finnair i år at modtage de første fire. Resten kommer inden 2023. Selskabet bliver første i Europa med Airbus’ nyeste langrutemodel; foreløbig flyver den kun hos Qatar Airways og Vietnam Airlines.
Finnair har længe bebudet træningsflyvning 18. oktober fra Helsinki til Københavns. Men i weekenden skrev Finnairs danske nyhedsbrev, at der i alt er planlagt 11 A350-flyvninger på Helsinki-København – samlet 6.000 sæder til og med 3. november.
Flyvningen 18. oktober bliver AY661 med afgang kl. 8.30 fra Helsinki til København og retur fra København kl. 13.05 som AY666.
Ellers skal Finnairs første A350 efter planen fra 25. oktober til 3. november hver dag flyve afgangen AY667 med afgang kl. 17.45 fra Helsinki til København – og retur som AY668 kl. 20.20 fra København. Finnair har op til 25 flyvninger om ugen mellem Helsinki og København. Fra 4. april næste år åbner Finnair i øvrigt føderute til Helsinki fra Billund.
A350 får hos Finnair plads til 297 passagerer; 46 på Business Class i en 1+2+1 layout, mens konfigurationen på Economy Class bliver 3+3+3. Mellem business class og economy er ny klasse hos Finnair, Economy Comfort, med 43 sæder.
Foreløbig har Airbus 782 bestillinger på A350 fra 40 kunder verden over. Hos Finnair afløser A350 gradvist syv ældre og brændstoftørstige A340. Finnair har også otte A330-300 til sine langruter.
Finnair er i øvrigt på den kommende weekends Rejsemesse 17. og 18. oktober i Øksnehallen i København.
Finnair flyver primært langruter til Asien, men har også New York på menuen hele året samt sæsonruter til Chicago og Miami – ruten til Miami bliver fra maj næste år helårlig med tre fly om ugen i sommersæsonen og fem i vinterhalvåret. Også Chicago står fra næste år til at blive helårlig Finnair-rute med fem fly om ugen, mens selskabet forventes at droppe canadiske Toronto.
Chicago og Miami, der begge er storlufthavne for Finnairs amerikanske Oneworld-fætter, American Airlines, betjenes af Finnairs A330’ere.