Finnair kigger på nye destinationer i Fjernøsten

Hvilke byer, der pønses på, ville Finnairs salgsdirektør i Danmark, Tomi Maaniemi, ikke ud med, da han i går, torsdag, var gæst hos Danske Rejseskribenter.

 

Finnair har det seneste årti med succes opdyrket navnlig det asiatiske marked. Oneworld-medlemmet betjener i dag ni destinationer i Fjernøsten – til sammenligning har SAS tre.

 

Mens Finnair i 2001 havde 300.000 passagerer på sine oversøiske ruter, var tallet sidste år 1,1 mio. Og tal fra Airbus siger, oplyser Tomi Maaniemi, at markedet for rejser mellem Europa og Fjernøsten i 2020 vil 300 % højere end i dag.

 

Finnair, der i stigende grad viser flaget og er aktive på det danske marked, gør meget ud af at fortælle, at Jorden altså er rund – derfor giver det mening at flyve mellem Europa og Fjernøsten med selskabet.

 Ifølge Finnair er der således fra København via Helsinki til Shanghai 8.275 km, men der fra København via Frankfurt til den kinesiske metropol er 9.529 km – og dermed et par timers ekstra flyvetid; og det tager den samme tid at flyve fra København til Helsinki som til Frankfurt.

 

Finnair var sidste år 20. største flyselskab i Københavns Lufthavn med ca. 189.000 passagerer. Fra Billund Lufthavn har selskabet også forbindelse til Helsinki, det er med danske Sun-Air.

 

Efter Finnairs sidste ældre MD-11’ere blev pensioneret for nogle måneder siden, flyver selskabet nu sine langruter med nye Airbus 330 og Airbus 340. Dem har selskabet foreløbig 12 af og et par stykker ekstra på vej. Finnair har også en bestilling hos Airbus på 15 styks af dets kommende Airbus 350, der dog endnu ikke er lettet fra tegnebrættet.

 

”Når det gælder langrutefly, skal de bestilles i god tid – der går ca. ti år fra ordren afgives, til flyet leveres,” sagde Tomi Maaniemi og tilføjede, at det heller ikke er ligetil bare at åbne en rute til Fjernøsten. Det kræver gode forbindelser og tålmodighed. Han nævnte, at Kina har ca. 200 byer med over en million indbyggere.

 

Finnair afgav i går en ordre på endnu fem nye Airbus A321 til flyvninger indenfor Europa. De skal afløse Finnairs Boeing 757’ere, der primært bruges til charterflyvninger.

 
Finnair har i dag 29 Airbus A320 og 12 Airbus A330 og A340 til langruterne. Hertil kommer en pose mindre
brasilianske Embraer-fly til bl.a. indenrigstrafikken og andre kortruter. Til august åbner Finnair i øvrigt ny rute til Stockholms city-lufthavn, Bromma.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten