Kevin Helsinghof, til venstre, afmønstrede i fredags som global salgsdirektør på passagerområdet hos DFDS. Her er ved afskedsreceptionen med sin nu tidligere chef Brian Thorsted Hansen, øverst ansvarlige for rederiets Business Unit Group Passenger. Foto: Henrik Baumgarten.

Fint farvel til salgsdirektør

DFDS’ globale salgsdirektør på passagerområdet, Kevin Helsinghof, gik fredag fra borde hos det danske rederi. Fremover skal han være kommerciel direktør for kendt københavnsk hotel med ambitioner om en højere profil.

“DGI-Byen kan være super stolte over at få dig. Du er en super sælger, du er meget loyal, har et højt drive og er meget energisk ligesom du har en høj integritet – men, hmm, når man googler dig, så dukker der primært noget op med awards.”

Det sagde Brian Thorsted Hansen, øverste ansvarlige for BU (Business Unit) Group Passenger – og dermed chef for Kevin Helsinghof – i sin muntre tale for sidstnævnte. Det skete da DFDS Seaways i fredags ved en lille intim reception i personalekantinen i DFDS House, hovedkvarteret på Østerbro, sagde farvel og mange tak til Kevin Helsinghof.

Kevin Helsinghof meddelte i sommer overraskende, at han 1. oktober tiltræder nyoprettet stilling som kommerciel direktør for DGI-Byen i København. Udover blandt andet hotel omfatter DGI-Byen også det nærliggende udstillings- og konferencecenter Øksnehallen.

Blandt de mange awards, Brian Thorsted Hansen refererede til i sin tale, var de gange hvor Kevin Helsinghof på vegne af DFDS har modtaget priser ved for eksempel Danish Travel Awards, arrangeret af STANDBY.dk, som Bedste Rederi med passagertrafik mellem Danmark og udlandet. DFDS’ hovedrute med overnatning er den daglige sejlads i begge retninger mellem København og Oslo.

Pas nu godt på DFDS
Kevin Helsinghof, der kom til DFDS for fem år siden, hentet fra charterrejsebureauet Apollo Rejser, sagde i sin tale ved receptionen, at denne sidste arbejdsdag hos DFDS var ”en hård dag.”
Han sagde, at det var blevet til fem år i rederiet – men at det kun svarer til tre procent af rederiets foreløbig 152-årige historie. ”Men tre procent… Det svarer kun til den mængde energi, Danmark får fra vindmøller – eller antallet af mandlige sygeplejersker her i landet,” sagde Kevin Helsinghof.

Kevin Helsinghof kiggede i sin tale tilbage på nogle af de projekter, han har været involveret i gennem årene hos DFDS.

Det har været meget og meget bredt – nogle få eksempler er at være med til arrangere den årlige julefrokost for 300 hjemløse i København ombord på Crown Seaways eller Pearl Seaways, de to skibe på ruten mellem København og Oslo; at rederiet tidligere i år åbnede Sjø-restauranterne på begge skibe med høj gastronomi, der gerne skal sikre en Michelin-stjerne og eksempelvis DFDS’ Rock Cruises, hvor et utal af store danske navne har optrådt – blandt andet Kim Larsen, der døde i dag, søndag, hvor denne historie skrives.

”Vi er et dansk rederi, men vi er også globale – pas nu godt på dette fantastiske produkt,” sagde Kevin Helsinghof til sine kolleger ved afskedsreceptionen.

For nylig sagde Kevin Helsinghof til STANDBY.dk, om hvorfor han forlader DFDS:

”Jeg søgte ikke noget nyt, men lidt ud af ingenting opstod der i foråret en god dialog med DGI-Byen… Jeg skal være med til at styrke DGI-Byens store potentiale, for eksempel ved at etablere nye partnerskaber samt være med i renovering og udviklingen af dets Vandkulturhuset, idrætshaller, hotellet i DGI-Byen og ikke mindst Øksnehallen.”

Endnu ikke klar med afløser
Hvem der skal afløse Kevin Helsinghof hos DFDS er ikke afgjort, sagde Brian Thorsted Hansen, vice president BU (Business Unit) Group Passenger, til STANDBY.dk i forbindelse med fredagens reception.

”Vi er i en proces, hvor vi kigger efter den rette person for at beholde vores slagkraftige salgsorganisation. Men hvordan området bliver fremover, er endnu ikke på plads,” sagde Brian Thorsted Hansen.

DFDS har cirka 750.000 årlige passagerer mellem København og Oslo – og det betyder ofte fyldt hus på de to skibe på ruten. Når DFDS en dag skal have nye skibe til ruten, må de gerne have kapacitet til omkring 1,1 million årlige rejsende, sagde Brian Thorsted Hansen.

Hvert år rejser i alt over fem millioner passagerer med DFDS’ skibe på dets mange europæiske ruter. DFDS’ største passagerrute med overnatning er København-Oslo med 777.000 passagerer sidste år. Den største – og korteste – overfart er på Den engelske Kanal mellem England og Frankrig med 3,5 millioner passagerer.

Relaterede artikler:

Farvel til DFDS og goddag til DGI-Byen

Kendt DFDS-profil går fra borde

Kursændring hos DFDS