BUSINESS TRAVEL: Hvilken betydning får de nye GDS-gebyrer for virksomheder og forretningsrejsende? Det giver formand for DBTA, Mette Bank, her sit bud på.
Af Kitt Andersen
Lufthansa gjorde det allerede i 2015, og fra november 2017 indfører British Airways og Iberia også gebyr for at booke flybilletten gennem GDS-systemer som Amadeus, Travelport og Sabre. I stedet vil flyselskaberne have kunderne til at booke direkte på deres egne hjemmesider.
Det giver udfordringer for bl.a. virksomheder og de forretningsrejsende, da den store fordel ved at bruge GDS’erne er, at overblikket over rejsen, bilag og muligheden for tilkøb af ekstra ydelser er samlet ét sted.
Stand By har spurgt formand for DBTA, Mette Bank, der er travel manager EMEA hos LEGO, om DBTA’s syn på sagen.
Svært at undvære GDS
Lufthansa startede og nu kommer BA og Iberia. Mener du, at det er en tendens, der vil fortsætte, eller er der andre ting i horisonten?
”Ja, jeg tror helt sikkert, at flere airlines vil følge trop pga. NDC (New Distribution Capabilities), som i fremtiden vil sætte nye standarder for hvordan, man booker og distribuerer.”
Hvilken direkte/indirekte konsekvens har de nye gebyrer for virksomheder og de forretningsrejsende? Hvordan har de håndteret Lufthansas gebyrer, og hvordan vil de håndtere BA & Iberias?
”En generel betragtning er, at det jo er en forhøjelse af billetprisen, som vi som corporate kunder kommer til at betale, og som det lige pt. ikke er nemt at slippe uden om uden at give afkald på overblik, konsolidering af data og ikke mindst traveler tracking.”
Naturlig udvikling
Hvilken konsekvens tror du, at det får for GDS’erne på sigt? Har de været for langsomme til at følge med udviklingen?
”Jeg tror, at der er et behov for GDS, men der er brug for at speede processen op fra deres side. Alternativt er der et marked for nye teknologivirksomheder, der kan se et potentiale i denne branche.”
Mener du, at flyselskaber som Lufthansa og BA er illoyale overfor GDS’erne? Eller er det en nødvendig udvikling?
”Nej, det er en naturlig del af udviklingen, men man kan opfordre til mere samarbejde mellem airline, GDS og TMC. IATA Summit i Geneve er et godt eksempel på, at det er på vej, men som med alle andre brancher er der forskellige interesser, og opgaven er, at alle skal kunne se fordele ved et samarbejde.”
Hvilken betydning tænker du, at NDC vil få? Og hvad tænker du tidshorisonten er?
”Jeg håber, det kan give mere gennemsigtighed og nemmere adgang til ancillary services, men tænker at det kommer til at tage nogle år endnu før det rigtigt slår igennem.”
Sidst på ugen vil der ligge en opsummering fra IATA Summit i Geneve på dbta.dk